Lezárult a WRC-korszak, jönnek a hibridek!

Lezárult a WRC-korszak, jönnek a hibridek!

Az előző hétvégén egy csaknem negyedszázados fejezet ért véget a ralisportban: a monzai versennyel elbúcsúztak az elit világbajnokságtól az 1997-ben bemutatkozott World Rally Car (WRC) autók, melyek jövőre a Rally1 elnevezésű kocsiknak adják át a helyüket. A jelenleg használt, 1.6 literes, soros négyhengeres turbómotorok maradnak ugyan, de kiegészülnek egy 136 lóerős villanyerőforrással, melynek segítségével teljesen elektromos üzemmódban is lehet majd haladni.

Ami a történelmi, utolsó WRC-s futamot illeti, a mezőny úgy érkezett Olaszországba, hogy a címvédő francia Sébastien Ogier (Toyota Gazoo Racing) kényelmes előnnyel vezette a tabellát, de matematikailag csapattársa, a walesi Elfyn Evans még megelőzhette volna. Erre végül nem sok esélye volt: Ogier magabiztos versenyzéssel megnyerte a fordulót, és ezzel karrierje nyolcadik vb-címét ünnepelhette. Navigátora, ahogy a korábbi 7 siker alkalmával mindig, most is honfitársa, Julien Ingrassia volt.

A Toyota megnyerte az idei konstruktőri trófeát is, ezzel 3 egyéni és 3 csapatelsőséggel zárták a WRC-korszakot. Ha a komplett éra mérlegét akarjuk megvonni, a nagy nyertes egyértelműen a Citroën volt, amely összesen 9 egyéni (valamennyi a legendás Sebastien Loeb nevéhez fűződik) és 9 konstruktőri vb-címet szerzett 1997 és 2021 között. A periódus sokszínűségét mutatja, hogy ez idő alatt rajtuk kívül a Mitsubishinek, a Peugeot-nak, a Subarunak, a Volkswagennek, a Fordnak és a Hyundainak is jutottak aranyak.

A sportág rajongói alighanem jól eső nosztalgiával olvasták a márkák fenti listáját, ugyanakkor az is eszükbe juthat, milyen kár, hogy a népszerű gyártók nagy része már kiszállt a sorozatból. A most zárult szezon hivatalos versenyében csak Toyota Yaris, Hyundai i20 és Ford Fiesta raliautókat láthattak a nézők, és jelen állás szerint ebben jövőre is csak annyi változás lesz, hogy a Ford a Fiesták helyett Pumákat állít csatasorba. Nagy kérdés, hogy a 2022-ben induló Rally1-éra előbb-utóbb vissza tud-e csalogatni néhány kultikus szereplőt a mezőnybe?

Ami a kilátásokat illeti, a 100 kW-os villanymotor beépítésével az eddigi 380-ról 500 lóerőre nő a raliautók teljesítménye – ám ez nem jelenti egyértelműen, hogy gyorsulni fognak. A 3,9 kWh-s lítiumion akkumulátort is magában foglaló hibrid egység 220 kilogrammos súlygyarapodást hoz majd (ez csaknem +20%), ami az autók dinamikájának és vezethetőségének sem tesz túl jót. Újdonságként az FIA minden futamon kijelöl majd összekötő szakaszokat, melyeket a versenyzőknek teljesen elektromos üzemmódban kell teljesíteniük.

A 2022-es naptár 13 versenyhétvégét tartalmaz. Az idény a tervek szerint január 20-án Monte Carlóban kezdődik és novemberben, Japánban zárul. Egy biztosnak tűnik: Ogier nem fog címet védeni, jövőre ugyanis már csak néhány futamon, beugróként ül be az immár hibrid Toyotába.