2020 óta van az utakon a Toyota Yaris negyedik generációja, amely 2021-ben elnyerte a szakmai berkekben igencsak sokra taksált Év Autója díjat. A vevők körében is népszerű kisautónak eddig öt-, illetve háromajtós ferdehátú, egy a SUV-hullámot meglovagolni igyekvő, emelt hasmagasságú (Yaris Cross), illetve bizonyos piacokon (köztük Európában) egy a Gazoo Racing közreműködésével kifejlesztett, nagy teljesítményű sportkocsiverziója (GR Yaris) létezik. Azoknak, akik erről a bőséges „étlapról” sem tudnak választani, a minap bemutatták a szedánváltozatot!
A Yaris Ativ névre keresztelt típus Thaiföldön debütált, a gyártásra is ott kerül sor, a hírek pedig egyelőre 35 országba történő exportról szólnak. A nemzetközi sajtó egy része arra számít, hogy az új, lépcsőshátú Yaris Európában is feltűnhet majd, ahol többek közt a Honda City vagy épp a Dacia Logan jelentős kihívója lehet. Igaz ez még akkor is, ha a thaiföldi piacon látott 539 ezer bahtos, azaz forintban kifejezve nagyjából 5,9 milliós indulóárhoz képest mifelénk bizonyára valamelyest többet kérnének érte.
A motorkínálatot egyelőre egyetlen technológia, egy 1.2 literes, négyhengeres benzinmotor jelenti, amely 94 lóerőt és 110 Nm-nyi maximális nyomatékot tudhat magáénak. Az elsőkerék-meghajtású Yaris Ativokba egytől egyig fokozatmentes, automata váltókat építenek be. A japán gyártó által közölt adatok szerint az újdonság nem egészen 4,3 liternyi üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerenként, ami bárminemű hibridizáció nélkül figyelemre méltó érték.
A felszereltséget illetően már jóval nagyobb a választék. A 16 colos könnyűfém felnik, a LED-es fényszórók, a Start-Stop gomb és a 8 colos érintőképernyő már a Sport néven futó alapmodellhez is járnak, míg a Smart-szintre lépve már fedélzeti kamera és hátsó USB-portok is kerülnek a járműbe, az infotainment-rendszer kijelzője pedig 9 colosra nő. A Premium-változatban többek közt hátsó klíma és adaptív tempomat, míg a Premium Luxury-kivitelben egyebek mellett Pioneer hangrendszer kap helyet. A biztonsági elemekkel sem spórolt a Toyota, ütközésre-, illetve sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens például mindegyik Yaris Ativban lesz majd, de értelemszerűen felfelé haladva egyre több innováció vigyáz majd az autóban ülők épségére.
Visszatérve a jövőbeli európai forgalmazás esélyeire, egy biztos: az ezredforduló környékén bemutatkozó Yarisnak mindig is erős piaca volt az itteni, a ferdehátú változatból például tavaly kétszer annyit (több mint 180 ezret) adtak el ezen a kontinensen, mint Kínában. Ezenkívül az „igen” oldal mellett szólhat a Toyota által frissen kiadott közleménynek az a félmondata is, mely szerint a vadonatúj szedán formavilágát aszerint rajzolták meg, hogy milyen „sziluett" számít manapság kelendőnek Európában.