Még korai temetni a Lanciákat!

Még korai temetni a Lanciákat!

Amikor év elején az olasz-amerikai Fiat-Chrysler és a francia PSA egyesülésével létrejött a Stellantis nevű autóipari óriáscég, a vezetőség ígéretet tett arra, hogy mind a 14 égiszük alá sorolt márka megkapja az esélyt (és a fejlesztési pénzeket) arra, hogy az évtized végéig bebizonyítsa, helye van a piacon. Az érintettek között ott van 3 szebb napokat látott, kultikus olasz márka, az Alfa Romeo, a Maserati és a Lancia is. Közülük utóbbi brand jövőjéről a minap új részletek láttak napvilágot.

A Lancia vezérigazgatója, Luca Napolitano az Automotive News Europe szaklapnak nyilatkozva árulta el, hogy tervek szerint belátható időn belül megújul jelenlegi egyetlen modelljük, az Ypsilon nevű kisautó (képünkön), ami mellé egy ferdehátú és egy a mai divatnak megfelelő kompakt SUV is érkezik a kínálatba. Sajtóértesülések szerint egyébként mindkét vadiúj, nem meglepő módon elektromosnak szánt, kocsi egy-egy legendás típusuk nevét viheti tovább: a ferdehátú Delta, a szabadidő-autó pedig Aureliaként léphet színre.

Az autórajongók egy része alighanem elégedetten nyugtázta a fenti fejleményeket, hiszen, ha van márka, amelyik megérdemel „még egy utolsó esélyt”, az a Lancia. Az 1906-ban alapított cég mindig is az iparág úttörői közé tartozott: a Lancia Lambda volt például az első, amely 1922-ben önhordó karosszériát alkalmazott, amely az ütközési energia jobb kezelése révén a biztonságtechnika terén is mérföldkőnek számít. Említésre érdemes még az Ardea, amely 1948-ban szintén elsőként kapott ötsebességes váltót és az Aurelia, amely 1950-ban a V6-os motor premierjét hozta el a tömeggyártásban.

A többség persze az innováció helyett inkább a ralisporttal azonosítja a Lanciákat, amin a Stratos, a Fulvia, a Delta S4 és az Integrale vagy épp a Rally 037 fémjelezte felhozatal mellett nem is nagyon lehet csodálkozni. Érdekesség, hogy a rali-világbajnokságok történetében a mai napig a Lancia rendelkezik a legtöbb konstruktőri vb-címmel (11-gyel), holott már az 1990-es évek elején kiszállt a sorozatból.

Ami a jelent illeti, a már említett Ypsilon 2017 óta csak Olaszországban kapható – igaz, ott kifejezetten kapósnak számít. A legutóbbi két esztendőben egyaránt ez volt hazája második legkelendőbb autója (csak a Fiat Panda előzte meg), tavaly például kb. 43 ezer darabot értékesítettek belőle. Napolitano mostani közlése alapján az új stratégia szerves része, hogy újra kilépjenek a külföldi piacokra, így a tervek szerint 2024-től több országban is kaphatóak lesznek az új Lanciák.

Mindent egybevetve talán nem túlzás, hogy egy a mostaninál jobb sorsra érdemes márkának ad lehetőséget a fennmaradásra a Stellantis. Ha a konszern más brandjei által is használt, egységes platformokra a mérnökök ki tudnak találni valami olyat, ami méltó a történelmükhöz, akkor a projekt akár sikeres is lehet.