Megszaladt a ceruza a 62 kWh-s Leaf-nél

Megszaladt a ceruza a 62 kWh-s Leaf-nél

A Nissan Leaf volt 2010-ben az első szériában gyártott, valóban használható, tisztán elektromos személyautó, a neve örökké etalon marad, övé az úttörők dicsősége. Ezt az előnyt a Leaf egészen sokáig tartotta is, még ma a Tesla-korszakban is ez a 2. legkelendőbb villanyautó. Csakhogy időközben a konkurencia is magához tért, a Nissan pedig mintha elkényelmesedett volna ebben a nagy jólétben.

2017-óta eltelt 3 év, de a gyártónak ebben az őrülten fejlődő szegmensben annyira futotta, hogy most kihozták a 62 kWh-s, nagyobb hatótávú változatot. Ezzel a kocsi WLTP szerint 385 km-t is megtehet egy töltéssel, ami a gyakorlatban is jelenthet 320 km körüli hatótávot, ami például a Pest megyében lakó és dolgozó családoknak ingázáshoz több mint egy hétre is elég lehet. Vegyük észre, ez gyakorlatilag már mindennapi használatra is alkalmas villanyautót jelent. A kocsi tágas is elöl-hátul, 435 literes csomagtartóval, ez a legtöbb családnak még nyaralni is elég lehet, ha nem szörfözős-biciklizős kempingezés a terv.

Mondjuk a fenti nyaralásra – ha egyszer újra lesz nyaralás – amúgy sem Leaffel indulnak majd el, legalábbis másodszor biztos nem. Ennek oka, hogy az áldásos villanytöltés az akkumulátortemperálás hiánya miatt az első megálláskor már nagyon hosszú időt is igénybe vehet, márpedig órákig dekkolni a gyerekekkel nem akkora buli, ha mondjuk valaki nem a Velencei-, hanem a Bodeni-tóhoz indulna.

A másik, szinte elhanyagolható probléma, hogy a nagyakkus Leaf alapára majdnem 15 millió forint. Hogy az sok-e vagy kevés, nehéz eldönteni, mert nem a saját pénztárcánkhoz kell mérni, hanem a konkurensek áraihoz. Néhány példa: a RAV4 összkerekes hibridváltozata 11,5 millió, a konnektoros hibrid Kuga 12, ha valaki eltökélten tisztán elektromos autóra vágyik, a Hyundai Kona korszerűbb technikával és vagányabb külsővel 13 millió, támogatással 12,5.

Sorolhatnánk, de talán ennyiből is kiderül, hogy valamit elkottáztak a Nissannál, mert ez az ajánlat messze nem a legversenyképesebb a jelenlegi mezőnyből, miközben a konkurens modellek között bőven akad tágasabb, frissebb, korszerűbb. Hogy miért nem erőltette meg magát kicsit jobban a Nissan ezzel a feladattal? Nos, talán azért, mert ők maguk is idejét látják egy gyökeres megújulásnak a régi modelljük „patkolása” helyett. Ezt az újat pedig úgy hívják: Ariya.