Messziről érkezik a nagy gyártók legújabb riválisa

Messziről érkezik a nagy gyártók legújabb riválisa

Az elektromos járművek térhódítása jelentősen átformálja a világ autóiparát, ennek pedig haszonélvezői lehetnek azok a (most még) kicsi vállalatok is, amelyek az átalakulást kihasználva próbálnak gyökeret verni a globális piacon. Közéjük tartozik a vietnámi VinFast is, amely a hazájában elért sikerekre alapozva most Észak-Amerikát és Európát vette célba, méghozzá két teljesen elektromos szabadidő-autóval. Lássuk, mit lehet tudni róluk!

Mi tagadás, ha az autós világ fellegvárairól van szó, nem épp Vietnám jut eszébe az embernek elsőre (és másodikra sem), ami nem is csoda, hisz a 100 millió lakosú délkelet-ázsiai ország leginkább a nagy ázsiai és nyugati márkák alkatrészgyártásában jeleskedik. Ezen változtatna a VinFast, amely egy helyi General Motors-gyár átvételével került fel a térképre 2018-ban. Az emblémájuk először egy a Chevrolet Spark alapjain nyugvó kisautón tűnt fel, majd előrukkoltak BMW-technológiára épülő luxus SUV-okkal is.

A kezdeti eredmények biztatók, 2020-ban például mintegy 30 ezer kocsit adtak el odahaza, amivel a régóta „beágyazott” Toyota, Hyundai, Kia és Mazda után az ötödik legnépszerűbb márkának számítottak arrafelé. A jelek szerint azonban messze nem érik be ennyivel, a közelmúltban bejelentett beruházásokkal ugyanis a tervek szerint már évi 500 ezres gyártókapacitásuk lesz. Ekkora kereslet pedig a régióban nyilvánvalóan nincs – így aztán irány a világpiac!

A külföldi offenzíva két élharcosa az a két szabadidő-autó lehet, amelyet a minap hivatalosan is bemutattak Los Angelesben. A 4,75 méter hosszú, ötüléses E35, melyet a Tesla Model Y (költségbarátabb) riválisaként emlegetnek, egy és két villanymotoros változatban is elérhető lesz, 204, illetve 408 lóerővel. A 90 kWh-s akkumulátornak köszönhetően a hatótávja az ígéretek szerint nagyjából 400 kilométer lehet.

Az E36 hossza már kevéssel 5 méter felett lesz, így van lehetőség egy harmadik üléssor beszerelésére is. A méretesebb modell jelen állás szerint külföldön kizárólag duplamotoros, összkerékhajtású verzióban kapható majd, az újratöltés nélkül megtehető távolsága pedig a 106 kWh-s csomagnak köszönhetően 500 kilométer környékére nő. A VinFast közlése szerint mindkét most leleplezett autó fel lesz szerelve 3-as szintű önvezető funkciókkal.

A két elektromos SUV nemzetközi forgalmazása jövőre indulhat el az Egyesült Államokban, Kanadában és egyes európai országokban. A VinFast illetékesei korábban Hollandiát, Németországot és Franciaországot jelölték meg elsődleges célpontokként, de egy közelmúltbeli vállalati prezentációban a Skandináv-régió, Svájc és Ausztria neve is előkerült, így okunk van feltételezni, hogy sikeres debütálás esetén idővel egyre több helyen felbukkanhatnak az első, világhírnévre törő vietnámi márka villanyautói.