Mi okozza a legtöbb lerobbanást?

Mi okozza a legtöbb lerobbanást?

Ha autóvásárlásról van szó, mindenki más és más szempontok alapján hoz döntést. Akad azonban egy tényező, ami alighanem mindenkinél ott van a lista elején: a megbízhatóság. Pech, hogy pont ez az egyik olyan tulajdonság, amivel a legnehezebb előre kalkulálni. Ezért lehetnek hasznosak azok a kimutatások, amelyek a leggyakrabban előkerülő hibákat és a legmegbízhatóbbnak számító típusukat összesítik.

Az ADAC, azaz a német autóklub minden évben statisztikát készít arról, milyen jellegű meghibásodással szembesülnek leggyakrabban az ország autósai. És bár a német autópark nem hasonlítható egy az egyben a magyarhoz (hogy mást ne mondjunk, nálunk mintegy 5 évvel magasabb a járművek átlagéletkora), a maga mintegy 4 milliós esetszámával a minta olyan nagy, hogy abból már bőven levonathatók fontos következtetések is.

Némiképp talán meglepő, de az autómentős segítséget igénylő problémák több mint felét (52,1%-át) az elektromos rendszer meghibásodása okozza. Ezen belül a legtöbb esetben az akkumulátor a ludas – az összes riasztás 42%-a emiatt futott be a helyi „Sárga Angyalokhoz”. Ehhez a kutatást közlő Totalcar online portál hozzáteszi, az esetek többségében van előjele az akksi halálának (pl. nehézkesebb hidegindítás), vagyis sokszor elkerülhető lenne, hogy valakit emiatt hagyjon cserben a kocsija.

A második helyre a motorral vagy a motorvezérlő rendszerrel kapcsolatos gondok futottak be 19%-kal. Ide sorolták a gyújtásproblémákat, valamint a befecskendező rendszer, a kipufogógáz-visszavezetés vagy épp a turbó okozta hibákat is. Érdekes, hogy 20 évvel ezelőtt még ezek feleltek a legtöbb lerobbanásért, mára azonban az arányuk jóval kisebb lett az elektromos rendszer „nyűgjeihez” képest.

A statisztika szerint ma már – a fentiekhez mérten legalább is – viszonylag kevés fejfájást okoznak a karosszériával, a fékekkel, a futóművel és a kormányzással kapcsolatos bajok, de a hűtő-fűtő- és az üzemanyag-rendszer, illetve a gumik miatt is ritkábban tárcsázzák az autómentőket. Az eredményeket azért érdemes óvatosan kezelni, hiszen sok gyártó ma már saját assistance-szolgáltatást kínál, az általuk menedzselt problémák pedig nem kerülnek be az autómentők adatbázisába.

Ennek ellenére érdekes lehet megnézni, átlagosan mely autótípusok tulajdonosai szorultak rá legritkábban a segítségre. Abban semmi meglepő nincs, hogy az ADAC statisztikái szerint arányaiban a csúcsmárkák modelljei robbannak le legritkábban, ám egészen szép számokat produkált néhány, a hétköznapi ember számára is elérhető típus. Ilyen például az alsó kategóriából a Hyundai i10 és a Toyota Aygo, egy szinttel feljebbről pedig a Renault Captur, illetve a Mitsubishi Colt és Space Star, de büszke lehet a számaira a Magyarországon gyártott Suzuki Vitara is.