Minden, csak nem unalmas az új Toyota

Minden, csak nem unalmas az új Toyota

Amikor annak idején Akio Toyoda átvette a nagyapja által alapított Toyota elnöki székét, meglehetősen hatásos belépőként arról beszélt, nem akarja, hogy cége „unalmas” autókat gyártson. Nos, az elmúlt években is több olyan modellel rukkoltak elő, ami alapján azt mondhatjuk, igyekszik betartani a szavát, de a közelmúlt különösen sűrű ilyen téren. Ott volt az új Supra, majd jött a GR Yaris, most pedig itt a legfrissebb nem épp unalmas kocsi, a GR 86. 

Mielőtt rátérnénk a most leleplezett sportautóra, kezdjük azzal a szintén friss hírrel, hogy Akio Toyoda elnyerte az Év Autós Személyisége díjat, amit csaknem 100 szakújságíró szavazatai alapján ítélnek oda. A zsűri indoklása szerint sokat nyomott a latban, hogy vezetésével a japán cég a járvány ellenére is nyereséges tudott maradni, és meg tudta tartani munkavállalóit a világ minden pontján. Emellett az olyan erények sem voltak mellékesek, minthogy a Toyota élen jár olyan jövőbemutató területeken, mint az önvezetés, az autómegosztásra épülő megoldások és persze az elektrifikáció.

Sokak szerint azonban – és itt kapcsolódik össze a két aktuális téma – Toyoda úr elismerése nem kis részben a mostani időszakban bemutatott, kifejezetten merész autóknak is köszönhető. Való igaz, nem túl nehéz elképzelni, hogy a voksoláson sok szakíróból előbújt a benne rejlő „rajongó”, akinek szívét, valljuk be, még mindig az extravagáns sportkocsik tudják igazán megdobogtatni. Ebben az egyre inkább a villanyautózás felé haladó világban pedig nem kis dolog, ha egy gyártó „bevállal” néhány deklaráltan a vezetés élményéről szóló, hagyományos meghajtású járművet.

Utóbbiak legújabb zászlóshajója tehát a GR 86, amely a Subaru RBZ-vel azonos Toyota GT 86-nak az utódja. A nevébe bekerülő „GR” betűkombináció a vállalat versenyzésre szakosodott részlegét, a fejlesztésben részt vevő Gazoo Racinget takarja, ezek után pedig nem meglepő, hogy dinamizmus terén alaposan túlszárnyalja az elődöket. Az ígéretek szerint azonban a fejlődést nem is annyira a puszta számadatokban, hanem a kezelhetőségben, vezethetőségben kell majd keresni.

Utóbbit még a legszerencsésebbek is csak később tapasztalhatják meg, vagyis addig mégiscsak maradjunk a számoknál. A GR 86-ba 2.4 literes, négyhengeres szívómotor kerül, ami 232 lóerőt tud, azaz mintegy 35-tel többet, mint a korábbi változat erőforrása. A 0-ről 100 km/h-ra történő gyorsulás 6,3 másodpercet vesz igénybe, ami 1,1 mp-es faragást jelent a GT 86-hoz képest – pedig az új kocsi azonos külső méretek mellett még 50 kg-val nehezebb is, mint elődje.

A hírek szerint a forgalmazás Japánban idén ősszel kezdődik, így Európába legkorábban év végén érhet el Toyoda úr unalmas autókat száműző hadjáratának legújabb mérföldköve, a GR 86.