Minket is elér a hidrogénautózás?

Minket is elér a hidrogénautózás?

Van rá esély, hogy jövőre Magyarországra is megérkezzen a világ első szériagyártású hidrogén-üzemanyagcellás személyautója, a Toyota Mirai. Egy mondat, ami mögé egyelőre jó pár „csillagot” oda kell biggyesztenünk, jelen állás szerint ugyanis néhány akadály még tornyosul az egyesek által a leginkább környezetbarátnak tartott technológia és hazánk között. Ettől persze még magával a gondolattal érdemes már most eljátszani.

Egy biztos, a Toyotán aligha múlik majd a debütálás, hiszen ők a hivatalos bejelentések szerint is azon lesznek, hogy minél több helyen elérhetővé tegyék az ötszemélyes szedán közelgő, második generációját. A japánok a legfrissebb hírek szerint már 2021 első negyedévében forgalomba helyeznék a vadonatúj Mirai-t, amely utána szép lassan el is indulhatna földkörüli hódítóútján.

Igen ám, csakhogy azt a cég is rendre hozzáteszi, hogy azokban az országokban tudja piacra dobni az üzemanyagcellás kocsiját, ahol legalább egy hidrogén-töltőállomás működik. Márpedig Magyarországon egyelőre nem adtak át ilyet, pedig korábban szerepelt a döntéshozók idei tervei közt, ám ezt vélhetően a koronavírus-járvány elnapolta. Ha minden jól megy, akkor azonban csak egy évvel, hisz 2021 végéig Budapesten és akár több nagy megyeszékhelyen megjelenhet a szükséges infrastruktúra.

A hálózat alacsony kiépítettsége eddig is gátat szabott a Mirai igazán nagy térnyerésének. A 2014-ben leleplezett autó első generációjából 5 év alatt nagyjából 10 ezret adtak el, a nagy részét az Egyesült Államokban és Japánban. Európába 6-700 példány jutott belőle, ami nem olyan meglepő, ha hozzátesszük, hogy a kontinensen összesen kb. 150 helyen lehet újratölteni egy ilyen járművet, és azok több mint fele is Németországban van.

A Toyotánál viszont a jelek szerint bíznak a fejlesztésekben, hiszen a napokban nem kevésbé merész célkitűzést tettek, minthogy a Mirai második korosztályának eladásai tízszeresen haladják meg az elődét. „Cserébe” a hamarosan érkező autó természetesen jelentős fejlődésen megy át, valamelyest tágasabb lesz, a hatótávja pedig 30%-kal, 650 kilométerre nőhet.

Végezetül, a rohamléptékű terjedést korlátozhatja az új Mirai ára is: a sajtóinformációk 64 ezer eurós, átszámítva 23 millió forintos összegről szólnak. Más kérdés, hogy szakértők egy része arra számít, a környezetbarát jármű elsősorban a vállalati és/vagy az állami szféra (presztízs)beruházásainak tárgya lehet, ott pedig akár még ilyen árcímkével is sikeres lehet.