A világszerte legtöbb elektromos autót eladó márkák top10-es listáján 6 kínai gyártó is szerepel – ezek azonban szinte teljesen ismeretlenek az európai közönség számára. Sokak szerint viszont ez már nem sokáig lesz így. Az egyik első lépés most mindenesetre meg is történt ebben az irányban, az Aiways U5 ugyanis a friss hírek szerint megszerzett minden olyan engedélyt, amely az öreg kontinens piacára lépéshez szükséges.
BAIC, BYD, Chery, JMC, JAC és Hawtai. Ez az a hat kínai márka, ami a bevezetőben említett módon ott van a világ legnagyobb villanyautó-gyártói között. Közülük talán a BYD neve mondhat a legtöbbet idehaza, hiszen nekik Komáromban is van egy buszgyáruk, a többség azonban még nem vert gyökeret Európában. Alighanem most mindannyian árgus szemekkel nézik egyik riválisukat, az Aiwayst, amely az U5 névre keresztelt autójával első fecskeként érne el nagy sikereket az itteni piacon.
A szóban forgó kocsiról ősszel már lehetett olvasni a médiában, akkor ugyanis egyik példánya bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, miután Kínából egészen Frankfurtig jutott el „lábon”, több mint 15 ezer kilométert megtéve. A többek közt a Góbi-sivatagon, a kazah sztyeppén és az Urál-hegységen át vezető út megtétele jelentős kihívás volt (főként a ritka újratöltési lehetőségek miatt), a cég szerint pedig a siker önmagában bizonyítja, hogy az U5 bárhol megállja a helyét.
Az 1730 kilogrammos autóban egy 140 kW-os elektromos motor található, amely a hivatalos tesztek alapján 460 kilométeres hatótávot biztosít. Ezt némi extra akkucsomag vásárlásával (a szériaváltozatban 65 kWh-s található) akár 560 km-ig is fel lehet tornázni. A Kínában hivatalosan év végén bemutatkozó modell jövőre válik elérhetővé Európában, méghozzá várhatóan 25 ezer eurós, azaz átszámítva kb. 8,5 millió forintos áron.
Szakértők szerint egyébként nem az ár lesz a döntő tényező az U5 sikerét illetően, inkább az, hogy az Aiways ki tud-e alakítani egyfajta „bizalmi viszonyt” az itteni fogyasztókkal. Ha abból indulunk ki, hogy az okostelefonok terén sikerült egyes kínai vállalatoknak (pl. Huawei, Xiaomi) jelentős részesedést szerezni az európai piacon, akkor erre lehet esély a járműiparban is.
Igen ám, csakhogy többen hozzáteszik, az autóvásárlás terén az európai emberek kimagaslóan lojálisak a helyi márkákkal, ami nem teszi könnyűvé a gyors térhódítást. Mint ahogy az sem, hogy az utóbbi években a különböző okokból kudarcba fulladt kínai exportkísérletek miatt a híreket nyomon követő vevőkben már kialakulhatott némi óvatosság. Emlékezetes, hogy a Jiangling Landwind X6 modell például nagyon rossz eredményt produkált a német TÜV töréstesztjén.
Akárhogy is, Kínában most lélegzetvisszafojtva várják, mennyire lesz kelendő Európában az engedélyeket már begyűjtő Aiways U5. Jövőre kiderülhet, egy újabb sikertelen „ostromkísérlettel” van dolgunk vagy ezúttal tényleg eljött a fordulópont.