Mit hoz a jövő a Forma–1-ben?

Mit hoz a jövő a Forma–1-ben?

A mögöttünk hagyott hétvégén véget ért a 2022-es Formula–1-es világbajnokság, amely minden idők egyik legegyoldalúbb küzdelmét hozta: Max Verstappen (Red Bull) a kissé nehézkes idénykezdet után végül rekordszámú futamgyőzelemmel (15), dobogós helyezéssel (18) és megszerzett ponttal (454) hódította el karrierje második vb-címét. A rajongók számára tehát megkezdődött a bő 3 hónapos téli „holtszezon” – mi pedig már most összegyűjtöttük, mit lehet tudni a következő évről!

Az utóbbi esztendők egyik nagy újítása volt a sprintfutamok bevezetése, ami – fogalmazzunk így – vegyes fogadtatásra lelt a szurkolók és a versenyzők körében. Az F1 döntéshozói azonban a jelek szerint elkötelezettek a formátum mellett, ugyanis nemrég bejelentették: 2023-ban már nem 3, hanem 6 hétvégén kerül sor ilyen eseményre! A sorozat vezetői azt is hozzátették, a helyszínválasztásnál ügyelnek arra, hogy olyan pályákon kerüljön sor a szombati „miniversenyekre”, ahol könnyebb előzni, így látványos csatákra lehet kilátás.

Ezek után nem meglepő, hogy az első sprintfutamot az Azeri Nagydíjon rendezik, emelett Brazília helye tűnik biztosnak a hatosban, de Ausztria, Belgium és az USA (Austin) is jó eséllyel pályázik egy-egy helyre. A friss hírek szerint elképzelhető az is, hogy a sprintversenyek után lenne egy extra időmérő edzés, és az döntene a másnapi futam rajtsorrendjéről. Ezzel elméletben elő lehetne segíteni, hogy a szombati, kb. 100 km-es körözések során nagyobb kockázatot merjenek vállalni a pilóták.

Ami a naptárat illeti, korábban rekordszámú, 24 hétvégés évadról szóltak a bejelentések, azonban egyre inkább úgy fest, hogy az április 16-ra tervezett Kínai Nagydíjat jövőre sem tudják megtartani a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos helyi intézkedések miatt. Debütálhat a Las Vegas Nagydíj (november 18.), amely egy a kaszinókkal és hotelekkel övezett The Strip nevű városrészen kialakított utcai pályán zajlik majd. A magyarországi futamot a program szerint az előző évekhez képest valamelyest korábban, július 23-án teljesíti a mezőny.

Ritkaságszámba menő módon már most, több mint 3 hónappal a következő idény március eleji rajtja előtt biztosnak tűnik a pilóták teljes névsora. Az idei élcsapatok (Red Bull, Ferrari, Mercedes) felállása nem változik, de a tabellán „lejjebb” tekintve azért van bőven mozgás. A legnagyobb hiányzó alighanem a visszavonuló négyszeres világbajnok Sebastian Vettel lesz (akinek helyét az Aston Martinnál Fernando Alonso veszi át), de nem lesz ott a rajtrácson a némi szünetre vágyó Daniel Ricciardo sem, aki sajtóértesülések alapján a Red Bull tartalékpilótája lehet.

Az idei beugrószerep után 2023-ra állandó ülést kap a holland Nyck de Vries (Alpha Tauri), míg abszolút újoncként köszönthetjük az ausztrál Oscar Piastrit (McLaren) és az amerikai Logan Sargeantet (Williams). Utóbbi pilóta érkezése azt jelenti, hogy 2015 után először lesz újra USA-beli versenyző a mezőnyben, ami újabb lépés az F1 Egyesült Államok felé történő, világosan kivehető nyitásában.