Jókora visszhangot váltott ki autós berkekben (a kutak üzemeltetőiről nem is beszélve), hogy egy friss rendelet értelmében szeptember végétől egyes magyarországi töltőállomásokon kötelező lesz feltüntetni, hogy az adott üzemanyagtípusokkal mennyibe kerül 100 kilométernyi út megtétele. A nyilvánosságra hozott referenciaértékek alapján számolgattunk egy kicsit – aki kíváncsi rá, tartson velünk!
A Magyar Közlönyben megjelentek értelmében a fajlagos üzemanyagköltségek összehasonlítását, azaz a 100 kilométerre eső összegeket néhány héten belül a kútoszlopoknál vagy az üzemanyagtöltő állomásokat kiszolgáló kereskedelmi egység („shop”) területén kell kihelyezni – de csak azokon a helyeken, melyek forgalmaznak valamilyen alternatív üzemanyagot. Utóbbi körbe főszabályként a cseppfolyósított propán-bután gáz (LPG) és a villamos energia tartozik.
A rendelet közli a számítások alapjait képező átlagértékeket is, melyek a következők: 95-ös benzin esetén 6,33 liter/100 km; dízelgázolaj esetén 5,06 l/100 km; LPG esetén 8,1 l/100 km, elektromos áram esetén pedig 17,13 kWh/100 km. Ha úgy tetszik, ezek egy-egy „képzeletbeli”, „átlagos” autóhoz tartozó, becsült számok, amelytől természetesen jócskán eltérhetnek az egyes típusok – de a lényeg úgyis az egyes üzemanyagtípusok közti arány, amelyet az ötletgazdák reményei szerint sikerült reálisan leképezni.
A fenti számokat tehát már csak meg kell szoroznunk az aktuális átlagárakkal, melyhez a NAV honlapján közzétett, az üzemanyagköltség-elszámolások során alkalmazott összegeket használjuk, amely egyébként alig tér el a népszerű holtankoljak.hu friss adataitól. Eszerint a szeptemberben 462 forint/liter áron álló benzinnel kb. 2924 forintba kerül 100 kilométer megtétele, míg dízelt (469 Ft/l) tankolva 2373 forintba. Az LPG ennél fajlagosan valamivel olcsóbbnak tűnik, itt a mostani 272 Ft/l-rel számolva 2203 forintból jön ki 100 km.
Aki próbálta már a saját villanyszámlája alapján kisilabizálni, hogy 1 kWh áram mennyibe kerül, azt aligha lepi meg, hogy a villamos energia összevetése a legnehezebb a riválisaival. Az internetes kalkulátorok alapján nagyjából 35-37 Ft/kWh-t vehetünk alapul, ami a korábban említett referenciaérték mellett kb. 617 Ft/100 km-es fogyasztást jelent egy villanyautónál.
A szabállyal kapcsolatban többen megjegyzik, mivel az autósok túlnyomó többségének nincs valós választási lehetősége több üzemanyagtípus között (legfeljebb új jármű vásárlásakor lehet ez egy szempont), ezért ezen a területen nincs akkora hozzáadott értéke az „egységárak” megadásának, mint pl. a boltok polcain sorakozó, különböző márkájú és kiszerelésű ételeknél, italoknál.
A lépés okát alighanem a rendelet azon mondataiban fedezhetjük fel, amelyben a közlekedés „dekarbonizációjáról” van szó, azaz a kőolajforrásokat legalább részben helyettesítő termékek előtérbe helyezéséről. Ilyen téren tényleg lehet jelentősége az összevetésnek, hiszen – a megadott értékekkel számolva – az LPG, de különösen az elektromos áram 100 km-re vetítve olcsóbb megoldásnak bizonyul, mint „hagyományos” vetélytársaik. Hogy ennek lesz-e hatása a hazai autósok döntéseire, azaz pl. felgyorsítja-e a villanyosítási hullámot, az már a jövő zenéje…