A közelmúlt egyik legnagyobb visszhangot kiváltó autós híre volt, hogy egy cseh milliárdos, Radim Passer videóra vette, ahogy egy Bugatti Chiron volánja mögött 417 km/h-val repeszt a német autópályán. Aki tisztában van az Autobahn szabályaival, tudhatja, hogy ezzel az előírásokat ugyan nem szegte meg, ám ettől még produkcióját nem hagyhatták szó nélkül a helyi hivatalos szervek. Lehet, hogy ez lesz az egyik utolsó szög a sebességlimit nélküli száguldás koporsójában?
Mikor ezeket a sorokat írjuk, már mintegy 4,5 millió megtekintésnél jár a dúsgazdag építési vállalkozó Youtube-csatornájára feltöltött fedélzeti kamerás felvétel, amely a Berlint Hannoverrel összekötő 2-es számú német autópálya egy 10 km-es, nagyrészt egyenes szakaszán készült. A „kísérlet” végén néhány pillanatra a 417-es szám is felvillan a sebességkijelzőn, ami mindössze 3 km/h-val marad el a 8.0 literes, W16-os motorral felszerelt csúcssportkocsi elektronikusan szabályozott maximális tempójától.
A több millió néző között a jelek szerint a németországi Közlekedési Minisztérium illetékesei is ott voltak, akik nem meglepő módon nem voltak túl boldogok a látottaktól. A tárca az eset kapcsán úgy fogalmazott, az igaz, hogy az érintett útszakaszon (a német autópálya 60%-hoz hasonlóan) nincs érvényben sebességkorlátozás, de ettől még minden közlekedőnek úgy kell viselkednie, hogy lehetőség szerint ne zavarjon és veszélyeztessen másokat.
Passer hangsúlyozta ugyan, hogy a nem akármilyen vágtázásra direkt egy kevéssé forgalmas időszakban, jó látási körülmények között kerített sort, ezzel együtt a képsorokat látva nem lepődnénk meg, ha egy-egy szinte szó szerint állva hagyott másik autós kizökkent volna a nyugalmából, mikor a Chiron elhúzott mellette. Gondoljunk csak bele, ennél a tempónál 1 kilométert kb. 8,5 másodperc(!) alatt tesz meg a kocsi, így némi szerencse is kellett ahhoz, hogy a többiek időben észleljék a szélsebesen közelgő Bugattit.
Az eset miatt ismét előtérbe került a német autópályákon 1952-ben eltörölt sebességhatárok esetleges visszaállításának kérdése. Egy tavaly őszi, széles körű felmérésben a válaszadók 60%-a limitek bevezetése mellett szavazott, így elképzelhető, hogy hamarosan a politika is lépni fog ez ügyben. A korlátozás mellett érvelők egyébként rendre hozzáteszik, tanulmányok szerint, ha a legtöbb országhoz hasonlóan a németeknél is 130 km/h-ban maximalizálnák a sztrádák tempóját, az évente 2 millió tonnányi károsanyag-kibocsátást előzne meg.
Némi iróniával hozzátehetjük, hogy ha a cseh üzletember célja az volt, hogy neve autós berkekben sokáig fennmaradjon, akkor jó eséllyel sikerrel járhat: nem elég, hogy felállította a közúti forgalomban elért, nem hivatalos sebességrekordot, de elindíthatott egy olyan lavinát is, aminek következtében előfordulhat, hogy rövidesen (legálisan) már senki nem próbálhatja meg túlszárnyalni a csúcsát…