Nagyon ráérzett a korszellemre a FIAT

Nagyon ráérzett a korszellemre a FIAT

Ma az a ritka gyártó, amelyik nem rukkol elő elektromos hajtású koncepcióval vagy késztermékkel egy nemzetközi kiállításon. Mondhatni, ez ma az autóipari alap. Mostanra az a kérdés, ki mit hoz ki ebből a nagy szabadságot kínáló technikából.

A FIAT történelme többek között a bátor húzásokról szól, és elképesztően rá tud érezni időről-időre, mi az, amire a vásálóinak VALÓBAN szüksége van. A torinói márka ugyanakkor az utóbbi időben mintha kissé ellustult volna, egyetlen, valóban sikeres terméke a 10 éve kiadott retro 500-as és puffasztott, de nem kevésbé népszerű mutációi voltak. Most azonban Genfben mutattak valamit, ami az olasz autózás legjobb éveit idézi, és ezúttal nem a formát húzták elő az archívumból, hanem a szellemiséget.

A gyár nagyon kellemes meglepetéssel ajándékozta meg magát és a közönséget a 120. születésnapja alkalmából. A Centoventi (jelentése: 120) tanulmány egyszerre ötletes, vidám, az ígéretek szerint megfizethető és minden mozzanatában napjaink elvárásaira, tárgykultúrájára reflektál.

Csak néhány szempont, ami gyökeresen különbözik az eddig az autógyártók által sulykolt erényektől:

  • Van benne hajtás, de senki nem beszél róla azon túl, hogy elektromos. Ez persze azt is jelenti, hogy biztosan kellően nyomatékos, és bármikor lehet belőle összkerekes változatot készíteni, de a konkrét menettulajdonságokra ma már senki nem kíváncsi.
  • A hatótáv/fogyasztási versenyt egy tollvonással elintézték: az alapkivitel mindössze 100 km-t megy majd egy töltéssel, de ez ízlés és a pillanatnyi igények szerint akár 500-ig emelhető – a tervek szerint az akkumulátorok akár rövidtávra is bérelhetők. Beszerelésük csak néhány perc, egy elektromos autótól pedig úgysem kérik számon, mennyi energiát használ.
  • Az autóknak nincs, nem lesz dedikált színe. Mind szürkésfehéren jön majd ki a gyárból, az egyediségről a cserélhető elemek és fóliák gondoskodnak.
  • Az autónak nincs felszereltségi szintje. Van egy alapmodell, amit mindenki úgy szerel fel, ahogy akar, tetszés szerint választva a kiegészítők közül (jelenleg véletlenül pont 120 féle) amelyek egy része például 3D nyomtatási tervként kerül kiadásra.

Olyan hosszú a tökéletesen átgondolt, és a jelen autóipari kínálatnak teljesen ellentmondó részletek listája (pl. bármi lehet műszerfal, a saját telefonunk, tabletünk, de akár egy gyári egység is.), hogy vélelmeznünk kell: a FIAT-nál a Centoventi több, mint egyszerű tanulmány, hiszen rengeteg munkát öltek bele. Az a legkevesebb, hogy a cég autói valóban ebben az irányban fejlődnek tovább, de gyanús, hogy a törtfehér gombóc egy közeljövőben érkező, piaci modell alapját is adja, még ha nem is a mostani formájában.