Nem minden Volkswagen „népautó”

Nem minden Volkswagen „népautó”

Megjött az első elektromos népautó! – futott végig a hír nemrég a különböző internetes portálokon a Volkswagen ID.3 1st bemutatása kapcsán. Nos, nyilván mindenkinek más fogalmai vannak a „népről”, de egy 13 millió forintnak megfelelő euróért kínált kocsi kapcsán azért ez mégiscsak túlzásnak tűnik. Azért ne legyenek kétségeink, alighanem a tervbe vett 30 ezer példány mindegyike gazdára talál majd.

Ha kicsit engedékenyebbek vagyunk, hozzátehetjük, hogy a „népautó” kifejezést sokan talán csak a Volkswagen márkanév tükörfordításaként szőtték bele mondandójukba, és nem gondolták komolyan, hogy az ID.3 1st lesz majd az első teljesen elektromos jármű, ami millió számra árasztja el Európa útjait. Egyébként a gyártó hivatalos célcsoportja sem „bárki”, hanem elsősorban azok a vevők, akiknek a technológiai újdonság elég nagy vonzerő ahhoz, hogy „megbocsássák” a meglehetősen borsos árat.

Más kérdés, hogy a tetemes összegért azért nem akármi jár. A VW ID.3 hatótávolsága a hírek szerint az e-mezőnyben kimagasló módon 420 kilométer lesz, amiért egy 62 kWh-s akkumulátorcsomag felel. A 136 lóerős motornak hála a kereken másfél tonnás kocsi akár 160 km/h-s sebességre is képes, a 100-as álomhatárt pedig 8 másodperc alatt éri el. Az autónak egyelőre csak prototípusa létezik, ami a tervezőasztalon meglehetősen élénk színösszeállítást kapott.

A napokban egyébként egy másik nagy gyártó, a Honda is új elektromos modellt leplezett le. Egy biztos, a japán vállalat illetékesei nem nagyon gondolták túl legfiatalabb típusuk nevét, az ugyanis nemes egyszerűséggel az „e” nevet kapta. A tervek szerint még idén futószalagra kerülő autóról azt ígérik, 200 kilométert tud majd menni egy feltöltéssel, de ami talán nagyobb szó, hogy 30 perc alatt 80%-ra tölthető – azaz a tulajdonosának alig fél órára kell „konnektorba dugnia” ahhoz, hogy újabb mintegy 160 km-et megtehessen vele.

A Honda „e” ára átszámítva 10,5 millió forint környékén lehet – vagyis a hagyományos népautó státusz vélhetően ezt sem fenyegeti. Mint ahogy egyelőre semelyik teljesen elektromos járgányt sem. Egy friss összesítés szerint az idehaza elérhető legolcsóbb új villanyautó az 5,6 millió forintról induló Smart ForTwo, ami – ahogy azt a neve is elárulja – kétszemélyes, míg a négyüléses kivitelért már valamivel mélyebben a zsebekbe kell nyúlni.