Az április közepi tűzben súlyosan megrongálódott párizsi Notre Dame felújítására a világ különböző vállalatai már több mint egymilliárd eurót ajánlottak fel. A segítő kezet nyújtók között természetesen több autóipari cég is van, ám egyiküknél a felajánlott pénz talán több is, mint adomány: egy kegyvesztetté vált gyártó kísérlete arra, hogy néhány jó pontot szerezzen a franciáknál.
Franciaország, sőt az egész európai kultúra egyik fő jelképének helyreállítása a hírek szerint legalább öt évet vesz majd igénybe, a költségeket illetően pedig egyelőre óvatos becslésekbe sem nagyon mer bocsátkozni senki. Abból azonban, ahogy a nemzetközi közvélemény megmozdult az ügyben, úgy fest, anyagi akadálya nem lesz a 850 éves templom újjászületésének.
Az eddig összegyűlt nagyjából egymilliárd euróból (átszámítva mintegy 320 milliárd forint) több, az autóiparhoz köthető cég is kivette a részét. A Total olajipari vállalat például az egyik legnagyobb adományozóként 100 millió eurót ajánlott fel, de ott találjuk a pártfogók közt a jó néhány nemzetközi sportautó bajnokságot szervező SRO Motorsportot is.
A legérdekesebb viszont talán a Nissan 100 ezer eurós (forintban kifejezve 32 milliós) hozzájárulása. A japán gyártó szoros gazdasági szövetségben van ugyan a Renault-val, ám a viszony egy a közelmúltban kirobbant botrány miatt elég feszültté vált a felek között. A Renault-Nissan egyesülés (már csak egykori) elnökét, Carlos Ghosn-t még tavaly év végén tartóztatták le egy tokiói reptéren különböző „gyanús pénzügyi manőverek” miatt, azóta kisebb megszakítással börtönben ül Japánban.
Ghosn után a Renault is vizsgálódni kezdett, bevonva a francia igazságszolgáltatást. Minden jel arra utal, hogy az „üzletember” jelentős összegekkel rövidítette meg a francia céget is, nem beszélve arról a presztízsveszteségről, amit a kellemetlen hírek okoznak a márkának. Szakértők szerint a volt elnök kétes tranzakciói komoly éket verhetnek az amúgy éppen 20 éve szorosan együttműködő két nagy gyártó közé.
Könnyen lehet, hogy ezt megelőzendő, vagy legalább is a haragot tompítandó, döntöttek úgy a Nissannál, hogy a Notre Dame katasztrófáját „kihasználva” megpróbálnak néhány jó pontot szerezni Franciaországban. Más kérdés, hogy a fent említett összeget látva, és a nagy autógyártók bevételeit ismerve, azért annyira mélyen nem nyúltak a zsebükbe. Igaz, lehet, hogy ez esetben tényleg csak a gesztus számít.