Nem vadászgép, de attól még „durva” az F22-es

Nem vadászgép, de attól még „durva” az F22-es

A sportkocsik világában már az is meglehetősen nagy szónak számít, ha egy új modell tömege 1 tonna alatt marad. A holland Donkervoort azonban még ennél is magasabbra (jobban mondva: alacsonyabbra) tette a lécet, a minap bemutatott F22 nevű kétajtósuk ugyanis mindössze 750 kilogrammot nyom. De messze nem ez az egyetlen említésre méltó információ a hamarosan érkező, limitált szériás autóval kapcsolatban!

Az F22 valóságos mérföldkő az 1978-ban alapított Donkervoort életében. A holland műhely ugyanis eddig kizárólag olyan kocsikkal rukkolt elő, amelyek a legendás Lotus Seven „továbbgondolt” verzióinak tekinthetők – az újdonság designja viszont teljes egészében házon belül született meg. Ezek után nem meglepő módon a gyártó szerint minden egyes elemében különbözik az előző sportkocsijuktól, a 2013-ban debütált D8 GTO-tól.

A név hallatán sokan talán a Lockheed Martin híres F-22-es Raptor vadászrepülőgépére asszociálnak, azonban a kettőnek természetesen semmi közé egymáshoz: az autó a cégvezér Denis Donkervoort 2022. május 22-én világra jött lányáról, Filippáról kapta a nevét.

A 4,04 méter hosszú, 1,91 méter széles és 1,1 méter magas F22-ben egy az Audi RS3-ból ismert, öthengeres benzinmotor található, amelyet azért alaposan kezelésbe vettek a fejlesztők: többek közt a nagyobb turbófeltöltőnek és a vezérlőegység újrahangolásának köszönhetően az erőforrás 500 lóerős teljesítményre és 640 Nm-es nyomatékra képes. Az ultrakönnyű kocsi így 2,5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-ra, de a 200-as tempó eléréséhez sincs szüksége 7,5 másodpercnél többre.

A szegmensében manapság egyre inkább ritkaságszámba menő módon egy ötsebességes kézi váltóval felszerelt, hátsókerék-meghajtású autóból eredetileg 50 darabot tervezett gyártani a Donkervoort, ám mivel ezek a vártnál is gyorsabban gazdára találtak, így nemrég 25-tel megnövelték a példányszámot. Ez azt jelenti, hogy ellentétben a legtöbb luxus-hiperautóval, az F22 a premier idején még elérhető a vásárlók számára – igaz, ehhez 245 ezer eurót, azaz átszámítva kb. 102 millió forintot kell leszurkolni.

A Donkervoort mottója úgy hangzik, hogy: „kompromisszumok nélkül”, ami arra utal, hogy a sofőrök a különböző elektronikus vezetéskönnyítő technológiák nélkül élvezhetik a vezetés élményét. Mindez igaz a legújabb modelljükre is, bár a vállalat közleménye szerint kérés esetén az ABS-rendszert azért készek beszerelni az F22-esbe. A hollandok ígérete alapján az első szerencsés tulajdonsok akár már a jövő év első hónapjában átvehetik a karbonszálas anyagok felhasználását új szintre emelő sportkocsit.