Tíz külföldről Magyarországra érkező, használt személygépkocsiból átlagosan 4-nek Németország a „forrása” – legalábbis ez derült ki az autóipari adatszolgáltatással foglalkozó carVertical friss statisztikáiból. Mindez persze nem újdonság, és nem is egyedi jelenség, hiszen a kelet-közép-európai régió többi államában is jó ideje hasonló a helyzet. Az Auto Check Center szervizhálózat legújabb cikkében többek közt arra keressük a választ, vajon miért „ragaszkodunk” ennyire a német importhoz?
Először is, érdemes leszögezni, hogy a használtautó-behozatal jelentős visszaesést mutat: a közelmúltbeli összesítések alapján 2023 első felében nagyjából 53,5 ezer használt személygépkocsi áramlott be Magyarországra, ami kb. 22%-kal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában regisztrált 69 ezres mennyiség. Elemzők a zuhanás okai között egyebek mellett a nyugat-európai forráspiacokon végbement drágulást, valamint ezzel párhuzamosan a magas infláció miatti itthoni reálbércsökkenést említik.
A volumenek mérséklődése azonban nem volt hatással a német dominanciára: ahogy fentebb is utaltunk rá, a hazai importautók 39,4%-a Németországból származik. A második helyen Olaszországot (16,8%), a harmadikon pedig Franciaországot (7,9%) találjuk, míg Belgium 7,5%-os, Ausztria pedig 6,2%-os részesedést tudhat magáénak. A márkák terén még nagyobb a német fölény, ugyanis az adatok szerint a 2023 januárja és júniusa között hazánkba érkező használt gépkocsik mezőnyében a 6 legnépszerűbb brand közül 5 is német (sorrendben: Volkswagen, Opel, Audi, Mercedes és BMW), amelyek közé csak a Ford tudott befurakodni.
A Németországból jövő használt autók népszerűségének hátterében elsősorban az állhat, hogy a magyar vásárlók többsége úgy tartja, az ottani sofőrök az átlagosnál jobban vigyáznak a kocsijukra, nem mulasztják el például – az általunk is mindig hangsúlyozott – gyakori és alapos szervizelést. Említést érdemel, hogy a német utak jobb minősége miatt az idehaza nem ismeretlen futóműproblémák is ritkábbak lehetnek, de tényező lehet az is, hogy Németország nagy részére viszonylag kedvező időjárás jellemző, azaz a járműveknek nem kell szembenézniük az északabbi (pl. a sózás okozta korrózió) vagy délebbi régiókra (pl. a magas UV miatt kifakult fényezés) jellemző kihívásokkal.
Végezetül tegyük hozzá, hogy a külföldről használtként beérkező (zömmel 10 évnél idősebb) autók számának csökkenése önmagában jó hír is lehet, ha a hazai járműpark fiatalodását tekintjük célnak. A számok azonban azt mutatják, hogy az újautó-piac sem épp legszebb napjait éli – itt éves alapon stagnálásról beszélhetünk (57,5 ezer eladás 2023 első felében). A mostani gazdasági helyzet „legnagyobb nyertesének” így ezen a területen a belföldi használtautó-értékesítés tűnik.