A minap a Togliatti-ban található Lada-gyárban legördült egy piros Granta a futószalagról, amelynek híre bejárta az egész világot. Mi ebben a szenzáció? – kérdezhetnénk, amire némi gúnnyal egyesek talán azt felelnék, hogy manapság már az sem kis dolog, hogy a szebb napokat látott üzemben egyáltalán még készülnek autók. Igazság szerint azonban nagyon is van ok az ünneplésre, a szóban forgó kocsi ugyanis egészen pontosan a harmincmilliomodik Lada.
Az időzítés persze nem véletlen, hiszen az orosz cég éppen idén lett 50 éves, a kerek évfordulóhoz pedig kerek darabszám dukál. A történetet talán sokan ismerik: a ’60-as években az olasz kommunista párt vezetőjének (Palmiro Togliatti) Szovjetunióban tett látogatása során merült fel egy új orosz autógyár alapításának ötlete, hathatós olasz segítséggel.
Az 1967-ben az Év Autójának választott Fiat 124-es alapjaira épülő VAZ-2101 (vagyis az „ezerkettes Zsiguli”) végül 1970 áprilisában – Lenin születésének 100. évfordulójára időzítve – készült el. Ez alapján mondhatnánk, hogy a mostani mérföldkővel némiképp lecsúsztak a félévszázados jubileumról, de mivel az első sorozatgyártású Ladák csak az év szeptemberében hagyták el a gyárat, nyugodtan mondhatjuk, hogy 50 év alatt 30 millió Lada került az utakra.
A legtöbb persze a „kockalada” gyűjtőnévvel illetett típusokból talált gazdára, becslések szerint mintegy 18 millió, ami járműtörténeti léptékkel mérve is jelentős szám. Ehhez képest ironikusnak is nevezhető, hogy az ominózus harmincmilliomodik Ladát most éppen az a Granta adta, amelyiknek a gyártását 2012-ben kezdték meg, amikor a korábban nagy sikerű, de elavult „Zsiguliktól” búcsút vett a vállalat.
És bár a Granta nyilván évtizedek alatt sem számíthat hasonló eladási adatokra, mint a nagy elődök, azért „hazai pályán” meglehetősen jól hasít: 2019-ben ebből a típusból adták el Oroszországban a legtöbbet (136 ezret), megelőzve a Lada Vestát, a KIA Riót, a Hyundai Cretát és Solarist, valamint a Volkswagen Polót. Nálunk egyébként a szigorodó emissziós szabályok miatt a közelmúltban – a Kalinával együtt – eltűnt a kínálatból, így jelenleg a Ladák közül csak a 4x4 (Niva) és a Vesta kapható.
Visszakanyarodva a történelmi példányra, egy négyajtós szedán kivitelű Grantáról van szó, amelyet speciális Club designnal láttak el az alkalomhoz illően. A típust 1.6 literes, négyhengeres benzinmotor hajtja, és specifikációtól függően 87 vagy 106 lóerős teljesítménnyel bír. Utóbbit azonban senki sem fogja próbára tenni, ez a bizonyos kocsi ugyanis egyenesen a Lada Múzeumba kerül.