Az általános chiphiány, a kilengő kőolajárak és a lítiumbányákkal szemben táplált környezetvédelmi bizalmatlanság mellé most a kínai energiaválság egyik váratlan és kényes következménye sorakozott fel az autóipari rossz hírek közé. Veszélybe került az autógyártás legfontosabb alapanyaga, a készletek végesek – figyelmeztet az elemző.
Amos Fletcher, a Barclays elemzője a kínai energiaválság váratlan mellékhatására hívja fel a figyelmet, ami újabb jelentős fennakadásokat okozhat az autógyártásban. A szakértő jelentésében arról számolt be, hogy a távol-keleti országban tapaszalt áramellátási zavarok tovább fokozták a magnéziumbányászat kitettségét. Az áramhálózat kieséseiből fakadó takarékos kényszerműködés nemcsak az értékes nyersanyag árát hajtja az egekbe, de magát a teljes bányászati tevékenységet is veszélyezteti.
Fletcher a jelentésében aláhúzza, hogy a magnézium nem helyettesíthető az alumínium előállítása során, tehát a felhalmozott, ugyanakkor roppant vékony készletek elhasználásával a teljes gyártási lánc leállhat. A magnézium kritikus építőköve a karosszéria alumíniumelemeinek, de felhasználása kiterjed a legfontosabb alkatrészek gyártására is, így például a fogaskerekek, a felnik és a motorblokkok előállítására.
"A magnéziumot nem lehet helyettesíteni az alumíniumlemezek gyártásában. (…) A magnézium iránti kereslet 35 százalékát az autóipari lemezek teszik ki. Így, ha a magnéziumellátás leáll, potenciálisan az egész autóipar leállásra kényszerül" – világított rá a Barclays elemzője.
A világ magnéziumtermelésének közel 85 százaléka Kína bányáiban zajlik. A legtöbb lelőhely Shaanxi tartományban található, ahol a helyi kormányerők 35 bánya bezárását rendelték el az év végéig, a fennmaradó kapacitást pedig 50 százalékos teljesítményben maximalizálták, hogy plafon alatt tartsák az energiafogyasztást.
A német színesfém-kereskedelmi szövetség október elején kiadott nyilatkozatában felszólította kormányát, hogy sürgősen kezdeményezzen diplomáciai tárgyalásokat Kínával. "A jelenlegi magnéziumkészletek Németországban és egész Európában néhány héten belül, legkésőbb 2021. november végén kimerülnek" ‒ olvasható közleményükben. "Egy ilyen mértékű ellátási szűkület esetén fennáll a veszélye annak, hogy tömeges termeléskiesés következik be".
A magnézium nagybani tárolása az anyag kémiai tulajdonságai miatt roppant nehéz és költséges. Így lehet az, hogy a vezető ipari országoknak csupán néhány hónapra elegendő tartaléka van a raktárakban.