Rekordot rekordra halmoz a Taycan

Rekordot rekordra halmoz a Taycan

Most már biztos, hogy a Porschénél van egy külön csapat, amelynek tagjai folyamatosan azon törik a fejüket, milyen extrémebbnél extrémebb világcsúcsokkal lehetne felhívni a figyelmet autóikra – mostanság épp a 2019-ben debütált Taycanokra. Az sem volt ugyanis túl rég, amikor a teljesen elektromos kocsi egyik változatával egészen különleges magassági rekordot döntöttek, ezt pedig a napokban „megfejelték” egy minden eddiginél rövidebb töltési időkkel letudott, USA-t átszelő túrával.

Időrendben haladva az első rekordhoz a kísérletre kiszemelt Porsche Taycan Cross Turismónak először is „nagyon mélyre kellett süllyednie”, egész pontosan az Egyesült Államok autóval elérhető legalacsonyabb pontjára, ami a michigani Eagle Bányában található. A bő 500 méterrel a tengerszint alatt fekvő starthelyről pedig – nem nehéz kitalálni – az ország legmagasabb, utcai járművel jól megközelíthető csúcsára, a coloradói Pikes Peakre (4302 méter) vezetett az útja.
A 4843 méteres, azaz – ahogy arrafelé számolnak – szinte hajszálpontosan 3 mérföldes szintkülönbségű út 2274 kilométeres volt, amit a szabadidő-autós vonásokat is magán hordozó kombi valamivel kevesebb mint 34 óra alatt tett meg. Ez „bruttó” 140 km/h-s átlagot jelent, ami a töltési megállókkal is kalkulálva igencsak figyelemre méltó teljesítmény. A hat államot is érintő úton három csapat váltotta egymást, a Guinness Rekordok Könyvének szakemberei pedig természetesen a GPS-jeladók folyamatos nyomon követésével hitelesítették a csúcsot.
A frissebb produkcióra szintén az USA-ban került sor, az autós berkekben jól ismert „Ágyúgolyó futam” útvonalán, azaz a New Yorkból Los Angelesbe tartó több mint 4500 kilométeres távon. Az alany ezúttal egy 2021-es évjáratú, hátsókerék-meghajtású Taycan volt, a cél pedig a lehető legkevesebb töltési idővel végigérni a „pályán”. Ennek érdekében természetesen a 93,4 kWh-s akkumulátorral felszerelt verziót használták.
Nyugodtan mondhatjuk, hogy a Taycan magasan átvitte a lécet, a korábbi 7 óra 10 perces rekord helyett ugyanis nem egész 2 óra 27 percet bíbelődött az újratöltéssel. A volán mögött helyet foglaló Wayne Gerdes stratégiája az volt, hogy kb. 6%-ig engedte merülni az akksit, majd az út során fellelhető 350 kW-os töltőkkel nagyjából 20 perc alatt kicsivel 80% fölé táplálta azt, és indult tovább.  
Érdemes hozzátenni, hogy a küldetés az energiahatékony vezetésre fókuszált, vagyis a sebesség hajszolása ezúttal nem volt cél. Ennek megfelelően a kultikus táv leggyorsabb villanyautós ideje nem volt veszélyben: azt 2021 októbere óta 42 óra és 17 perces idővel egy Tesla Model S Long Range tartja. Kicsit tágabb kontextusban vizsgálódva azonban elmondhatjuk, az elektromos kocsik ilyen téren egyelőre nem veszik fel a versenyt a benzinesekkel, 2020-ban ugyanis egy Audi S6-tal 25 óra 39 perc alatt is repesztettek már át Amerikán.