A felvetés valós alapokon nyugszik, de még nem szentírás, hogy be is következzék. Egy biztos, nagyon-nagyon sok embernek, biztonságtechnikai szakembertől kezdve a gyártók képviselőin át a mezei volánforgatókig lesz pro és kontra érve arra nézve, hogy ez jó vagy rossz dologként aposztrofálható-e, kell-e egyáltalán, avagy igencsak szükséges?
Az IDTechEx vállalkozás szerint elképzelhető, hogy 2050 után megtiltják az embereknek, hogy a közutakon a saját autójukat vezessék, amennyiben az önvezető technológia elér arra a fejlettségi szintre, amiről most még csak álmodoznak az autógyártók. A kérdés akként merül fel, hogy az ember vagy a robot a biztonságosabb pilóta? A kutatócég mindenesetre úgy véli, hogy az autonóm járművek 2024-re elérhetik vagy akár meg is haladhatják azt a közlekedésbiztonsági szintet, amit most az átlagember képvisel, és a 2040-es évekre a robotpilóták minden mobilitási igényt kielégíthetnek.
Az persze tény, hogy az autonóm technológia minden egyes modelljével egyre elterjedtebbé válik az új járművekben. Az adaptív sebességtartó automatika egykor újdonság volt, ma már viszont az alapfelszereltség részét képezi sok autóban. Az olyan funkció, mint pl. a sávtartó asszisztens is forradalminak számított, de ma már mindennapos. Viszont több lépcsőfokot kell megugrani ahhoz, hogy a még ma is futurisztikusnak tűnő elképzelés valóra váljon.
Az önvezető technológia ilyen gyors fejlődésével sokan úgy vélik, csak idő kérdése, hogy az utakon közlekedő autó kizárólag saját maga vezessen és kommunikáljon, és az IDTechEx kutatócég is egyetért ezzel a gondolattal. A cég szerint a robotpilóták figyelmét jóval nehezebb lesz elterelni, mint az emberekét, a mesterséges intelligencia precízen végzi majd a feladatát, de közben az utastérre is figyel, pl. mentőt hív, ha valamelyik utas rosszul lesz. A vállalat továbbá úgy véli, hogy az 5G kapcsolat révén az önvezető járművek több valós idejű információhoz jutnak majd hozzá a környezetükről, mint amennyit egy átlagember valaha is fel tudna dolgozni. Azt viszont figyelembe kell venni, hogy a számítógépeket emberek programozzák, így a tudás is csak ezekből az alapokból fakadhat.
Az IDTechEx kalkulációja szerint – ha biztosra vesszük a technológia töretlen fejlődését – 2046-ra az önvezető járművek kielégíthetik az USA teljes mobilitási igényét. 2050-re pedig az autonóm járművek elméletileg a világ teljes közlekedési igényeit szolgálhatnák, évente kevesebb mint 1 (!) közúti baleset bekövetkezése mellett. Az IDTechEx szerint a fő problémát nem is az autonóm technológiák folyamatos fejlesztése és tökéletesítése, hanem a szabályozás jelenti. A hatóságok konkrétan potenciális akadályai lehetnek a fejlődésnek, állítja a vállalat. Hozzáfűzhetjük, hogy a technikai és környezeti háttér, valamint a társadalmi, esetleg a történelmi háttér is fontos tényezők a kalkulációk kapcsán. Nem elhanyagolható mindemellett az sem, milyen erkölcsi és szociológiai vonzata lenne ennek az éles váltásnak ember és gép átforduló viszonylatából fakadóan.
Annyi bizonyos, hogy érdekes, akár sorsfordító évek elé nézünk. Az elektromos autózás éppen felfutóban van, de már a VW főnöke is azt mondja, hogy nem a villanyautók, hanem az autónom autók fognak igazán gyökeres változást hozni az autóiparban. A kettő természetesen nem zárja ki egymást, és a kijelentés talán némileg utalhat arra is, miszerint nem feltétlenül kell még temetnünk a belsőégésű motorokat.
A vezetés élménye akkor végképp feledésbe merülhet? Ezt most igen nehéz elképzelni, ehhez azért mindenképpen lesz egy-két szavuk az autósoknak, s nem csak a fanatikusabb részüknek. Az is lehet, hogy számukra kompenzációként majd kijelölnek lezárt utakat és biztosítanak különböző versenypályákat, ahol végre kedvükre száguldozhatnak a robotpilóta beleszólása nélkül. Bármi előfordulhat, sőt annak az ellenkezője is. Azért Isten malmai elég lassan őrölnek, ezért egyelőre eléggé elképzelhetetlennek tartjuk, hogy egy-két év múlva az afrikai szavannán önvezető terepjárókkal csapassák a turisták a tovaszáguldó gazellák és zsiráfok nyomában.