A Honda nemrég némiképp váratlanul bejelentette, hogy a jelenleg érvényes szerződése lejártakor, azaz 2021 végén kiszáll a Forma–1-ből. A döntés a globális autópiacon zajló eseményeket nézve persze nem olyan meglepő, azonban mégis furcsa, hogy a japánok pont akkor hátrálnak ki, amikor a csapatok már elkezdtek versenyeket nyerni az általuk szállított motorokkal. A lépés izgalmas helyzetet teremthet a száguldó cirkuszban.
„2015-ben azért csatlakoztunk újra a világ legnagyobb presztízsű sorozatához, hogy győzelmeket szerezzünk. A Red Bull-lal és az AlphaTaurival való együttműködés révén el is értük ezt a célt. Közben azonban az autóipar egy 100 évente egyszer látható átalakuláson megy át, ezért úgy határoztunk, hogy törekedni fogunk a karbonsemlegesség 2050-ig történő megvalósítására” – áll a Honda friss közleményében, amelyben megindokolják, miért kell átcsoportosítani a forrásaikat.
Ehhez nyugodtan hozzátehetjük, hogy alighanem a koronavírus-járvány miatti bevételkiesések sem segítettek: a közelmúltbeli adatok szerint a Honda a 2020-as esztendőre az éves profit 68%-os csökkenését várja, azaz a cég pénzügyi mutatói a bő tíz évvel ezelőtti gazdasági válság óta nem látott mélypontra juthatnak. Ebben a helyzetben érthető, ha nehézkesen találnak forrást az olyan költséges projektekre, mint az F1.
Pedig, ahogy azt fentebb említettük, a kezdeti nehézségek (ki ne emlékezne a McLarennel közös szenvedésre…) után mostanra egészen ütőképessé váltak a Honda motorok. Az előző szezonban 3 győzelmet arattak velük (mindet Max Verstappen a Red Bullal), míg idén Verstappen mellett óriási meglepetésre Pierre Gasly is élen zárt egy futamot az AlphaTauri volánja mögött.
Ez persze a Honda aranykorától még messze van, hiszen ne feledjük, mégis csak egy olyan motorszállítóról beszélünk, amely 1986 és 1991 között zsinórban hatszor segítette konstruktőri bajnoki címhez az istállókat: kétszer a Williams-t, négyszer pedig a McLarent. Ezeket a világraszóló sikereket pedig a jelek szerint a közeljövőben sem ismétlik meg, hiszen így, hogy a távozás már biztos, aligha áldoznak majd tetemes pénzeket arra, hogy a jövő évi motor felvegye a versenyt a riválisokéval.on
Mindez pedig meglehetősen nehéz helyzetbe hozza a partnereiket. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke már jelezte is, mostantól azon dolgoznak, hogy 2022-re a lehető legversenyképesebb motorgyártóval szerződjenek le. Ami azt illeti, nem lesz könnyű dolguk, ugyanis a választékot jelen állás szerint a Mercedes, a Ferrari és a Renault jelenti, márpedig utóbbival kifejezetten rosszak a közelmúltbeli élményeik, míg a másik két gyártó aligha akarná erőforrással ellátni a nagy riválist. Kérdés, feltűnik-e addig egy új szereplő, aki megpróbálja átvenni a patinás távozó helyét?