Sok a fordulat, de van, ami állandó

Sok a fordulat, de van, ami állandó

Továbbra is tarol az SUV-szegmens, de nagy tempóban jönnek felfelé a pickupok. A legnépszerűbb autók továbbra is Japánból érkeznek, és közülük is „minden idők bestsellere” a listavezető. A piac „kizöldülése” közben lassan, de azért folyamatosan halad. Többek között ezek a trendek rajzolódnak ki az idei év első felének globális autóeladási statisztikáiból, amelyeket most hoztak nyilvánosságra.

A világszintű újautó-forgalmazási adatokat a JATO nevű, üzleti intelligenciával foglalkozó cég gyűjti össze időről időre, a 2019-es esztendő első hat hónapjának információt pedig mostanra dolgozták fel teljesen. A számok nem elhanyagolható csökkenést mutatnak: januártól júniusig 7%-kal kevesebb kocsi kelt el, mint 2018 hasonló időszakában. Ez egyébként azt is jelenti, hogy Magyarország jelenleg szembe megy a globális trendekkel, nálunk ugyanis még szeptemberben is – igaz, enyhe – növekedést regisztráltak.

Aki kicsit is nyomon követi az autóipar híreit, aligha lepődik meg, hogy a szabadidő-autók tovább növelték a részedésüket: immár a Földön eladott új autók mintegy 38%-a az SUV-szegmensbe tartozik. A közelmúlt legnagyobb nyertese azonban mégsem ez a kategória volt, hanem a pickupok, amelyek egyedüliként abszolút értékben is növelni tudták darabszámukat, ami a csökkenő piacon nem kis teljesítmény. Azt azért hozzátehetjük, ehhez Európának volt a legkevesebb köze, az öreg kontinensen ugyanis mindössze az új pickupok 1%-a talált gazdára.

Az SUV-dominanciát nézve kisebbfajta meglepetésnek tűnhet, hogy a legnépszerűbb modell egy kompakt jármű lett. Arról a Toyota Corolláról van szó, amely már eddig is a valaha volt legtöbb példányban eladott személyautónak számított, és amely idén már a 12. generációjába lépett. Az 1966 óta íródó története során most először hibrid hajtással szerelt Corollákból fél év alatt több mint félmilliót értékesítettek, többnyire szedán, kisebb részben ötajtós és kombi kivitelben.

A Toyota a toplista második helyét is megszerezte, méghozzá a RAV4-gyel, a dobogó alsó fokán pedig a Honda Civic áll, megelőzve márkatársát, a CR-V-t. A további sorrend az első tízben: Ford F-150, Volkswagen Golf, Volkswagen Polo, Nissan X-Trail, Toyota Camry és Nissan Sentra. Ez azt jelenti, hogy a top10-ben összesen 7 japán, 2 német és egy amerikai kocsi van.

Abból, hogy a pickupok eladása nőtt leginkább, nem egészen ezt a következtetést vonnánk le, de az autósvilág egyébként lassacskán „zöldül”. 2019 első felében az újként eladott kocsik között a hibrid és elektromos modellek aránya 2 százalékkal, 9 százalékosra nőtt. A bővülés elsősorban a kínai piacnak köszönhető.