Sok kicsi sokra megy, avagy „apró energiazabálóink”

Sok kicsi sokra megy, avagy „apró energiazabálóink”

Alighanem még az idei tél is tartogat olyan hideg reggeleket, amikor az autóba ülve sokak első dolga lesz a pára- és jégmentesítés – vagy épp a komfortérzet növelése – céljából bekapcsolni a különböző fűtőberendezéseket. Azonban minden ilyen „gombnyomás” energiaigénnyel, s vele többletfogyasztással jár. Szakértők most forintosították is ezeket, ami segíthet kicsit tudatosabban használni bizonyos rendszereket.

Mindenekelőtt érdemes leszögezni, hogy amikor döntünk egy-egy „extra” ki- vagy bekapcsolásáról, az elsődleges szempont továbbra is a biztonság kell legyen – magyarul a látási viszonyaink javítása érdekében még véletlenül sem szabad spórolni a fűtéssel, klímával, szellőztetővel. A friss kutatás inkább arra próbálja felhívni a figyelmet, mennyibe kerülhet, ha azok után is járatjuk a különböző berendezéseket, miután már elvégezték dolgukat.

A vizsgálatot a német ADAC autóklub végezte, amely taglétszámát tekintve az ágazat legnagyobb ilyen szervezetének számít Európában. Munkatársaik különböző típusoknál mérték meg a rendszerek energiaszükségletét, majd ezek alapján megpróbáltak egy átlagértéket meghatározni. A közzétett adataik szerint az első- és hátsószélvédő fűtés teljesítménye például 800, az ülésfűtésé 100, a kormányfűtésé (már ahol van) pedig 50 watt.

És mivel ennek biztosítása a generátor feladata, aminek meghajtásáért pedig a motor felel, innen már tényleg csak egy lépés a wattok üzemanyagra történő átváltása. Az ADAC „ökölszabálya” ezzel kapcsolatban, hogy 100 watt teljesítményt 100 kilométeren keresztül 1 deciliter benzinből vagy dízelből lehet „előállítani”.

Visszakanyarodva az iménti számokra, jól látszik tehát, hogy csak az indokolatlanul bekapcsolva hagyott szélvédőfűtő-rendszerek 100 km-enként majdnem 1 liter üzemanyagot égethetnek el feleslegesen. A jelenlegi árakkal (380-400 forint/liter) kalkulálva egy komplett téli szezonban ez még akkor is ezres nagyságrendű összeg lehet (sőt), ha csak „néha” felejtjük benyomva a szóban forgó gombokat.

Aki pedig esetleg azt mondaná, hogy ez azért nem is olyan nagy tétel, érdemes azt is mérlegelnie, hogy a szükségtelenül fogyasztott üzemanyag nemcsak a pénztárcánknak, hanem a levegőszennyezés révén a környezetünknek is meglehetősen rossz hír. Nem véletlen, hogy számos országban (pl. Ausztriában) a szintén gyakori téli autós jelenségnek számító, sokperces, álló helyzetben való motorjáratást tiltják és akár büntethetik is. De ez már egy másik történet…