Alighanem még az idei tél is tartogat olyan hideg reggeleket, amikor az autóba ülve sokak első dolga lesz a pára- és jégmentesítés – vagy épp a komfortérzet növelése – céljából bekapcsolni a különböző fűtőberendezéseket. Azonban minden ilyen „gombnyomás” energiaigénnyel, s vele többletfogyasztással jár. Szakértők most forintosították is ezeket, ami segíthet kicsit tudatosabban használni bizonyos rendszereket.
Mindenekelőtt érdemes leszögezni, hogy amikor döntünk egy-egy „extra” ki- vagy bekapcsolásáról, az elsődleges szempont továbbra is a biztonság kell legyen – magyarul a látási viszonyaink javítása érdekében még véletlenül sem szabad spórolni a fűtéssel, klímával, szellőztetővel. A friss kutatás inkább arra próbálja felhívni a figyelmet, mennyibe kerülhet, ha azok után is járatjuk a különböző berendezéseket, miután már elvégezték dolgukat.
A vizsgálatot a német ADAC autóklub végezte, amely taglétszámát tekintve az ágazat legnagyobb ilyen szervezetének számít Európában. Munkatársaik különböző típusoknál mérték meg a rendszerek energiaszükségletét, majd ezek alapján megpróbáltak egy átlagértéket meghatározni. A közzétett adataik szerint az első- és hátsószélvédő fűtés teljesítménye például 800, az ülésfűtésé 100, a kormányfűtésé (már ahol van) pedig 50 watt.
És mivel ennek biztosítása a generátor feladata, aminek meghajtásáért pedig a motor felel, innen már tényleg csak egy lépés a wattok üzemanyagra történő átváltása. Az ADAC „ökölszabálya” ezzel kapcsolatban, hogy 100 watt teljesítményt 100 kilométeren keresztül 1 deciliter benzinből vagy dízelből lehet „előállítani”.
Visszakanyarodva az iménti számokra, jól látszik tehát, hogy csak az indokolatlanul bekapcsolva hagyott szélvédőfűtő-rendszerek 100 km-enként majdnem 1 liter üzemanyagot égethetnek el feleslegesen. A jelenlegi árakkal (380-400 forint/liter) kalkulálva egy komplett téli szezonban ez még akkor is ezres nagyságrendű összeg lehet (sőt), ha csak „néha” felejtjük benyomva a szóban forgó gombokat.
Aki pedig esetleg azt mondaná, hogy ez azért nem is olyan nagy tétel, érdemes azt is mérlegelnie, hogy a szükségtelenül fogyasztott üzemanyag nemcsak a pénztárcánknak, hanem a levegőszennyezés révén a környezetünknek is meglehetősen rossz hír. Nem véletlen, hogy számos országban (pl. Ausztriában) a szintén gyakori téli autós jelenségnek számító, sokperces, álló helyzetben való motorjáratást tiltják és akár büntethetik is. De ez már egy másik történet…