Szó, mi szó, az Audinál megadják a módját az ünneplésnek. Negyven esztendeje, hogy a németek elkezdték a Quattro névre keresztelt kocsijuk gyártását, ami sok szempontból mérföldkő volt a cég történetében. Az egykori sikerautó kerek évfordulója előtt most egy limitált szériás modellel tisztelegnek, amelynek alapja a megszűnés küszöbén lévő TT sorozat csúcspéldánya.
Amikor az Audi az 1980-as Genfi Autószalonon leleplezte a Quattrót, talán még ők maguk sem sejtették, milyen páratlanul eredményes korszak veszi kezdetét. A különböző versenyszériákban ugyanis éppen akkor változtatták meg a szabályokat, és engedélyezték a négykerék-meghajtású kocsik használatát. Ennek egyik legnagyobb haszonélvezője pedig éppen a Quattro lett, amely debütálása után évekig sikert sikerre halmozott a különböző rali- és túraautó bajnokságokban.
Nem hiába mondják, hogy az 1991-ig gyártott kocsinak hatalmas szerepe volt az Audiról alkotott, korábban kissé konzervatív kép megváltozásában. A Quattro emellett üzletileg is sikeres volt, így nem csoda, hogy később minden egyes négykerék-meghajtású Audin feltűnt a „quattro” védjegy.
Az évfordulóra készülő különleges modell az Audi TT RS 40 years of quattro nevet kapta, és – talán ez nem lep meg senkit – éppen 40 példányban készítik el. A németországi érdeklődők már októberben leadhatják a rendeléseket, a hivatalos közlés szerint kicsivel több mint 110 ezer euróért, azaz átszámítva nagyjából 40 millió forintért.
Ezért a pénzért nem akármit kapnak a vevők, hanem egy 2.5 literes, öthengeres TFSI motorral ellátott kocsit, 400 lóerővel és 480 Nm-es nyomatékkal. Ezeknek köszönhetően az ünnepi TT RS 3,7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s tempót, végsebessége pedig 280 km/h környékén van. Az Audinál a designra is odafigyeltek, a kocsi a színeivel ugyanis azt az Audi Sport quattro S1-et idézi meg, amely 1987-ben megnyerte a legendás Pikes Peak-i hegyi felfutóversenyt.
Az autót elnézve a rajongók alighanem még jobban sajnálják, hogy - ha hinni lehet a híreknek - a TT-ktől hamarosan búcsút vesz a német gyártó. A kezdetektől fogva Győrben készülő autók veszte az lehet, hogy a költségracionalizálás és az elektromobilitás jegyében az Audi is leszámol az „üzemanyagfaló” modellekkel. Igaz, a németek a bejelentés idején azt is hozzátették, a kivezetésre kerülő TT-k helyét rövidesen egy új, teljesen elektromos, paramétereiben hasonló kaliberű kocsi „helyettesíti” majd.