Szabad-e megnyitni a leállósávot?

Szabad-e megnyitni a leállósávot?

Ha nyári hétvége, akkor dugó az M7-esen. Ezt már-már megszokta minden autós, ami persze nem jelenti azt, hogy ne bosszantana sokakat a helyzet. Nem véletlen, hogy mostanság egyre komolyabban veendő ötletként jön elő, hogy a Balatonra vezető sztrádán a leállósávok ideiglenes megnyitásával lehetne enyhíteni a túlterheltségen. Érvek és ellenérvek persze akadnak bőven.

Azt, hogy nemcsak egy kósza pletykáról van szó, mi sem bizonyítja jobban, hogy a témában nemrég az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Dr. Mosóczi László is megszólalt, lehetséges megoldásnak nevezve a leállósávok megnyitását – a megfelelő feltételek esetén persze. Az eredmény pedig vélhetően nem is maradna el, számítások szerint ugyanis a kétsávos autópálya leállósávjának bevonása 50%-kal növelné az adott szakasz áteresztőképességét.

A felvetésre már Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója is reagált, mint mondta, szükség esetén a leállósávok forgalmát is képesek pásztázni a kameráik. 

Közlekedésbiztonsági szakértők ugyanakkor óvatosan közelítenek a kérdéshez. Pausz Ferenc az InfoRádiónak nyilatkozva például kifejtette, veszélyes is lehet a leállósávok megnyitása, elég csak arra gondolni, hogy ebben az esetben nem lehetne hova leállni lerobbanás esetén. Ez azonban csak egy a kockázati tényezők közül, ott van még a csomópontok kérdése is: a gyorsítósávok megszűnésével a felhajtani akaró autósoknak szinte álló helyzetből kellene a sztráda forgalmába becsatlakozni.

Sőt, Pausz azt is hozzátette, a leállósávok műszakilag sem feltétlenül alkalmasak a folyamatos terhelésre, hiszen nem arra tervezték őket, így az alépítményük sem olyan, mint a többi sávé. A számos nyitott kérdéssel természetesen mindenki tisztában van, így a minisztériumnál is azt közölték, egyelőre csak elméleti lehetőségként vizsgálják a dolgot.

Az elméletből viszont idővel könnyen gyakorlat lehet, az úgynevezett „okosutak” ugyanis elvben lehetővé tennék a szóban forgó intézkedést. Az EU már hosszú évek óta egy olyan komplex rendszert (C-Roads) tesztel, amelynek segítségével a döntéshozók akár egyik pillanatról a másikra reagálhatnak a közlekedési helyzetekre (mint például egy kialakuló dugó), és eszközölhetnek gyors intézkedéseket – ilyen lehetne a leállósáv időszakos megnyitása is.

Ehhez természetesen egy nagyon kiterjedt informatikai rendszerre van szükség, hiszen az adatoknak azon nyomban el kell jutniuk minden arrafelé közlekedő autóshoz is. Ezt azt jelenti, hogy nemcsak az utak mentén kell kiépíteni a szükséges infrastruktúrát, de a járműveket is el kell látni a megfelelő fedélzeti eszközökkel. Utóbbi miatt sokak szerint reálisan nézve mindez inkább a távoli, mintsem a közeli jövő zenéje.

Addig pedig csúcsidőben marad az araszolás a strandra. A leállósáv pedig továbbra is a bajbajutottak – no, meg a legpofátlanabb sofőrök – terepe lesz.