Tiszta Amerika, de mit keres itt?

Tiszta Amerika, de mit keres itt?

A Ford nemrég bemutatta a hibrid Explorert, amivel lényegében egy amerikai SUV-ot hozott át egy az egyben az európai piacra. A modell Magyarországon is kapható, de ennél érdekesebb a piac, ahonnan jött, és ahova érkezik.

Kezdjük az elején: a Fordnak a tengerentúlon régen három nagy SUV-ja volt, bár akkor még nem így hívták a kategóriát. Ezek voltak növekvő sorrendben az Explorer, az Expedition és az Excursion. Az Explorert képzeljük el úgy, mint az európai személyautóméret tetejét, ez az új, hibrid változat is 5 méter 6 centi, vagyis kb. akkora, mint a BMW X5, a Q7, XC90 és társai. Az odaát még kapható Expedition ennél valamivel még nagyobb, 5,3 méter, még erősebb motorokkal kapható, még… amerikaibb. Az Excursion-t pedig már 2006 óta nem gyártja a Ford. Lényegében egy pickup-vázra szerelt egyterű volt, 5,75 méter hosszú, 5,4-7,3 literes V8, V10 dízel- és benzinmotorokkal, béke poraira. Mindezt csak azért, hogy kicsit gyakoroljuk a „mihez képest” kifejezést, mert az új, hibrid Explorert csak így lehet értelmezni; minden értéke mellé fel kell tennünk ezt a kérdést, hogy el tudjuk dönteni, jó-e vagy rossz.

Először is, lépjünk túl azon, hogy drága. Ez a plug-in hibrid változat 26 millió forint, ami kb. annyi, mint ugyanez a hajtáslánc Volvóból vagy BMW-ből, miközben azok kifinomultabbak, jobb őket vezetni stb. De! Ha bármelyiket annyira felextrázzuk, amennyire egy ilyen Explorer el van látva (nincs is belőle fapad, ez a csúcs- és egyben egyetlen kivitel ára), már bőven visszatért a Ford árelőnye, hiszen a luxusmárkák ez esetben már 35-40 millió felé kacsingatnak, ami bődületes különbség. Ráadásul az ár egy érdekes játék. Ugyanez a több mint 400 Le-s, luxus hibrid autó az Államokban 14,5 millió forintba kerül. Ugye, hogy másképp hangzik? Így ott az Explorer a középosztály kocsija, nálunk meg a felsőé, már ha lesz rá kereslet. Mostanában minden nagy és erős autóra van, de a mezőny nagyon sűrű.

A másik, amit az amcsi kocsiknál kérdezni szoktak, az a fogyasztás. Most tekintsünk el a gyári adatoktól, mert a valóság miatt sem kell szégyenkezni. Ez a hatalmas, valódi hétszemélyes batár hajlamos 10 liter benzinnel közlekedni, pedig 15-20-at kellene ennie. Mondjuk egy Toyota hibrid meg 3-mal, csak az nagyon nem megy így, nagyon nem ekkora, és nagyjából nincs is értelme az összevetésnek. És most az összegzés. Kérjük az olvasót, hogy minden mondat végén tegye hozzá, mondja ki, hogy „…de csak nálunk!”

Tehát: az Explorer egy hatalmas autó – de csak nálunk. Az Explorer egy elég drága autó – de csak…. Az Explorer kifejezetten takarékos, de abszolút értékben nem fogyaszt keveset. Mindezek miatt az Explorer várhatóan jóval ritkább látvány lesz az utakon, mint a luxuskategóriában játszó vetélytársai.