Toyota-diadal az új korszak hajnalán

Toyota-diadal az új korszak hajnalán

Egyszerre volt rendhagyó és megszokott a világ legrégibb és legismertebb megbízhatósági autóversenye, a Le Mans-i 24 órás viadal idei kiadása. Rendhagyó, mert az esemény 1923 óta íródó történetében mindössze másodszor csúszott szeptemberre, és sajnos először kellett nézők nélkül megrendezni. És megszokott, hiszen ahogy tavaly és tavalyelőtt, úgy idén is a Toyota diadalmaskodott, méghozzá érdemi külső konkurencia nélkül. A következő évtől azonban merőben új periódus veheti kezdetét.

Azt mindenki sejtette, hogy a csúcskategória (LMP1) egyedüli gyári csapatát, a Toyota Gazoo Racinget idén is nagyon nehéz lesz megszorítani Le Mans-ban, de a koronavírus-járvány miatti új időponttól sokan az erőviszonyok némi újrarendeződését várták. Hiába azonban a hagyományos júniusi dátumnál jóval hidegebb időjárás és a hosszabb sötét szakasz, a japánok fölénye megint óriási volt.

A kérdés így már csak az volt, hogy a két Toyota T S050 Hybrid kocsiból végül melyik végez az élen. Sokáig úgy tűnt, a Mike Conway, Kamui Kobayashi, José María López hármas által vezetett, 7-es rajtszámú jármű lehet a befutó, azonban egy technikai probléma miatt ők végül csak 3.-ok lettek, az egyik Rebellion is befért eléjük. A győztes így ismét a 8-as számú autó lett, ahol Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Kazuki Nakadzsima váltották egymást a volánnál.

Közülük Buemi és Nakadzsima már a 2018-as és 2019-es bajnokcsapatnak is tagja volt, míg Hartley az idén távol maradó Fernando Alonso helyét vette át. Az idei trió végül 387 kört tudott megtenni a 24 óra alatt, ami kettővel több, mint tavaly, de eggyel kevesebb, mint 2018-ban. A rekordot egyébként 2010 óta az Audi tartja, 397 körrel.

Apropó Audi. Sokan nosztalgiával gondolnak vissza azokra a nem is annyira régi időkre, amikor Le Mans-ban még egyszerre küldött pályára ütőképes technikát az Audi, a BMW, a Mercedes, a Porsche, a Nissan és a Toyota is. Számukra jó hír, hogy a megbízhatósági világbajnokság (WEC) sorozatának döntéshozói a jelek szerint szeretnének több gyártót visszacsábítani a mezőnybe.

A már bejelentett változások szerint 2021-től a „hiperautó” kategóriában az utcai kocsikhoz „közelebb álló” modellek versengenének, vagyis olyanok, amelyekből 2 év alatt legalább 20, közúti közlekedésre alkalmas példány készülne. Az új szabályrendszer legfontosabb célja, hogy a szezont a mostaninál lényegesebb kisebb összegből is ki lehessen gazdálkodni, ami sokakat vonzhat újra Le Mans-ba is.

Jelen állás szerint a Toyota mellett a Peugeot, a Glickenhaus és a Kykolles lehet majd ott a rajtvonalon, de korábban lehetett hallani a Ferrari és a Bentley visszatéréséről is. Idő még van a nagy bejelentésekre, az új WEC-idény a tervek szerint 2021 márciusában indul, addig pedig még mások is kedvet kaphatnak a nagy állóképességű hiperautók összerakására.