Az Európai Unió a személyautókra vonatkozó, jövő évben debütáló szabályozással akarja elérni, hogy a balesetek megelőzhetőek legyenek, vagy ha mégsem, akkor enyhébbek és kivizsgálhatóbbak. A bevezetés lépcsőzetes lesz: 2022 júliusától az újonnan piacra kerülő modelleket, 2024 júliusától pedig az összes új autót kötelező ellátni az új biztonsági berendezésekkel, funkciókkal. Később fokozatosan a használt autók felszerelése is kötelező lesz. Az alábbiakban összegyűjtöttük a leglényegesebb beavatkozási pontokat.
Alkoholszintmérő-indításgátló lesz az egyik új tartozék. A mérőeszköz közvetlen összeköttetésben áll majd az autó indításgátlójával. (Riasztás esetén blokkolja a motorindítást.) Viszont ez technikailag és jogilag is összetettebb beavatkozás, így 2022 nyarától egyelőre csak a kapcsolódási pont kiépítése kötelező a gépjárműben, az autók alkoholszondákkal való felszerelése még nem. Jelenleg is ismertek megoldások a légalkoholszint mérésére, általában a kilélegzett levegő alkoholtartalmából számítják ki az értékeket, s hogy oldható-e az indításblokkolás.
Fekete doboz (baleseti adatrögzítő) is kerül majd az új autótípusokba. Ez a repülőgépiparból ismert eseményrögzítő készülék autós megfelelője. A „fekete doboz”-ként ismert adatrögzítő az ütközést röviddel megelőző időszakban, a baleset pillanatában és azt követően rögzített adatokkal segíti a helyzet rekonstruálását. A készülék rögzíti többek között a jármű sebességét, helyzetét és a biztonsági vezetőtámogató rendszerek állapotát, aktiváltságát. A balesetek rekonstruálása érdekében a tárolt adatok kutatás céljából adhatók át a hatóságoknak.
A némely márkáknál már bevezetett vészfékezési fényjelzés, mint biztonságtechnikai elem szintén általánossá válik, az adaptív féklámpa kötelező lesz. A féklámpa villogtatása csak 50 km/óra feletti sebességnél és igen erős fékezéskor aktív, a bekapcsolásához elérendő lassulásérték 6 m/sec a négyzeten. A vészfékjelzés az autó megállásakor átvált folyamatosan világító féklámpára és az autó bekapcsolja a vészvillogót. Ennek a kiegészítőnek a létjogosultsága aligha kérdőjelezhető meg.
Az új szabályozás sok kérdést vet fel már most is. Még tisztázatlanok a pénzügyi és a jogi hátterek. Egyfelől valószínűleg az új autók drágulni fognak, mert árukba beépítik a plusz berendezések árát, és a használt autók esetében a tulajdonos fizet a beszerelésért. Utóbbi esetében vajon teljes árat, vagy lesz kreálva valamiféle támogatási opció mindezekre? Jogi, olykor kimondottan személyiségi jogi szempontokat is érinthetnek a beavatkozások. Arról nem is beszélve, hogy például a szintén betervezett Sebességkorlátozás-asszisztenst eleve kikapcsolhatóan fogják először tesztelni. Az autósok zöme szemfüles, ki is fogja iktatni a zavaró ketyerét. Hogy mi lesz a gyakorlatban? Jövő nyáron mindenre fény derül!