Máris megjöttek a teljes 2020-as évre vonatkozó statisztikák a magyar autóspiacról. A Datahouse számításai szerint tavaly kicsivel több mint 128 ezer új személygépkocsit helyeztek forgalomba idehaza, miközben ennél bő kétezerrel többet tett ki a használt autók importja – ez „visszaelőzést” jelent az eggyel korábbi esztendőhöz képest. Az adatok közt ezen kívül is akad néhány igencsak érdekes fejlemény.
Az már a koronavírus-járvány kitörésekor borítékolhatóvá vált, hogy 2020 az autóipar számára sem hoz diadalmenetet, így nem meglepő, hogy egy év alatt mintegy 19%-ot estek vissza az újautó-eladások Magyarországon (157 909-ről 128 031-re). Mindez egyébként illeszkedik a globális trendekbe, hisz világszinten ugyancsak 15-20%-os csökkenésről ír a szaksajtó.
A személygépkocsiknál is jobban megsínylették a helyzetet a nagyhaszonjárművek, ott ugyanis majdnem 36%-os volt a visszaesés, amin nem is nagyon lehet csodálkozni, ha a meghozott korlátozások fuvarozásra gyakorolt hatására gondolunk. A vizsgált járműtípusok közül egyedüliként a motorkerékpárok álltak emelkedő pályára idén: 2020-ban 5,2%-kal több kelt el belőlük újonnan, mint egy évvel korábban.
Csökkent a külföldről behozott használt autók száma is tavaly, de kisebb mértékben, így azok után, hogy 2019-ben hosszú idő után először újra több új autó talált gazdára, mint használt import kocsi, most visszafordult a tendencia, és megint a külföldi behozatal (130 430) került – kis mértékű – fölénybe.
Ami a legnépszerűbb márkákat illeti, két gyártó is magáénak tartja az első helyet: a Suzuki kicsivel kevesebb mint 15 ezer eladott új autójával ezúttal is piacvezető volt (és a Vitarával és az SX4 S-Cross-szal a legkelendőbb modellek első két helyét is elhozta), azonban a Toyotánál úgy kalkulálnak, hogy ha a számokból kivonjuk a forgalomba helyezést követően rövid úton (pl. az úgynevezett reexport miatt) kivont autókat, akkor céges szintén már övék a vezető pozíció.
A használt import autók 2020-as márkalistáját a Volkswagen vezeti, megelőzve az Opelt, a Fordot, a Toyotát és az Audit, míg az egyes típusok közt az Opel Astra áll az első helyen, a VW Golf, a Ford Focus, Volkswagen Passat és az Audi A4 előtt.
A nemzetközi tendenciákból kiindulva érdemes rápillantani a villanyautók hazai helyzetére is. Nos, tavaly minden korábbinál több, 3046 elektromos kocsit helyeztek forgalomba itthon, ami a teljes piac 2,4%-át jelenti. A legnépszerűbb modellnek ilyen téren a Kia e-Niro bizonyult (374 darab), míg márkaszinten a Volkswagené az uralom. Az ő 547-es mennyiségükhöz főként az e-up!, az e-Golf és az új ID.3 járult hozzá.