Az akkori újdonság 1973 májusában mutatkozott be, kiszállítása pedig júliusban vette kezdetét. A Giorgio Giugiaro tervezte ferdehátú Volkswagent Variant néven rövidesen kombi változat is követett. Egy évvel később már a németországi forgalomba helyezési statisztika élére állt.
Utódja szintén ferdehátú és kombi kialakításban jelent meg a palettán, és egészen 1987-ig gyártották. Műszaki újdonságai között az összkerékhajtás, a turbófeltöltés és az öthengeres Otto-motor is megtalálható volt.
A harmadik (1987 - 1993) és negyedik generációs (1993 - 1997) Passat kizárólag lépcsőshátú és kombi kivitelben készült, a ferdehátú változat végleg eltűnt a kínálatból. Az új, igen kedvező légellenállású modellek keresztben beépített motorjaiknak köszönhetően lényegesen tágasabb utastérrel szolgáltak. A Passat választékában a TDI-technika, a feltöltős benzinmotor, sőt, még egy kompakt hathengeres erőforrás is megjelent. A harmadik nemzedék tagjaiból mintegy 1,6 millió kelt el.
Az ötödik generáció (1996 - 2005) még magasabbra emelte a mércét. Teljes egészében horganyzott karosszériája, fejlett TDI-technikája, erőteljes négy-, öt-, hat- és nyolchengeres motorjai tették népszerűvé. Ez a Passat egészen 2009-ig szerepelt a gyártási programban. Az ötödik generáció tagjaiból világszerte összesen több mint négymillió darabot szállítottak ki.
A 2006 elejétől 2009-ig kínált, mintegy 1,7 millió példányban gyártott Passat B6 egy újabb karosszériaváltozatot is hozott, mégpedig az elegáns CC négyüléses kupét.
Ezt követte a jelenlegi, tovább tökéletesített és még inkább luxus karakterű modellsorozat, amely biztonsága és vezetői segédrendszerei színvonalában is még magasabb szintet képvisel.
2012 végéig a Volkswagen összesen 20 millió példányt szállított ki Passat modelljeiből illetve annak egyéb változataiból.