Ha egy autómárka a három piacon lévő típusából hármat is rövid úton kivonni készül, az az esetek többségében az adott cég végleges megszűnését jelenti. De nem úgy a Lotusét, amely idén ugyan valóban elköszön az Elise-től, az Exige-től és az Evorától is, azonban a brit vállalat erre egy új fejezet kezdeteként tekint – amely új korszakról egyre több részlet lát napvilágot. Addig pedig többek közt figyelemre méltó limitált szériákkal gondoskodnak arról, hogy a távozó kocsik búcsúja emlékezetesre sikeredjen.
1996, 2000 és 2009. E három évben mutatta be – Elise-Exige-Evora sorrendben – jelenleg forgalomban lévő autóit a Lotus Cars. A kezdet tehát jócskán eltérő, de úgy fest, a vég mindhármuknak a 2021-es esztendő lesz. A brit gyártó most úgy számol, mire idén befejeződik a gyártásuk, összesen 55 ezer darab gördül le belőlük a futószalagról, ami még a sportkocsik szegmensében sem számít őrületesen nagy számnak. Igaz, a Lotus sosem volt „tömeggyártó”, hiszen 1948 íródó történetükben összesen is csak alig több mint 100 ezer kocsit értékesítettek.
A saját mércéjükkel mérve tehát mégis csak jelentősek a hamarosan búcsúzó típusok, így nem véletlen, hogy az angliai Hethelben található főhadiszálláson megadják a módját a hattyúdalnak. Az Elise előtt a Sport 240 Final Edition, valamint az Elise Cup 250 Final nevű szériával tisztelegnek, amely – ahogy az elnevezésekből is kitalálható – a jelenlegi 220 helyett 240, illetve 250 lóerőt kínál a potenciális érdeklődőknek.
Az Exige-ből három különleges kiadás is készül, amelyekbe ráadásul már nem 4, hanem 6 hengeres motorok kerülnek. A Final Edition sorozat részei itt a Sport 390, a Sport 420, valamint a Cup 430 lesznek, a számok pedig ismételten árulkodnak a csúcsteljesítményről. A Lotusnál azt ígérik, rövidesen az Evora esetében is lelepleznek egy „lelépőmodellt”, amely a fentiekhez hasonlóan erősebb motorral és jobb felszereltséggel keresi majd gazdáit.
Ami a márka jövőjét illeti, egyelőre két dolog biztos. Egyrészt jelenleg gőzerővel dolgoznak az Evija névre keresztelt elektromos hiperautón, amely csaknem 2000 lóerős összteljesítménnyel és 320 km/h végsebességgel igyekszik majd elkápráztatni a közönséget. A hírek szerint még idén érkező kocsiból 130 példány készülhet, vagyis nem ez lesz az, amelyik a Lotust igazán visszateszi a „térképre”.
Hanem a britek reményei szerint a jelenleg Type 131 néven emlegetett autó, amely állítólag az Elise műszaki megoldásait emeli új szintre, és felvezeti a Lotusok új generációját. Sajtóértesülések szerint a típust V6-os motorral és hibrid hajtáslánccal szerelik fel. Ha abból indulunk ki, hogy a hetheli üzemet 100 millió fontos beruházással készítik fel az új technológiára, úgy fest, a tulajdonos (a kínai Geely) komolyan gondolhatja a brand továbbvitelét.