Precedens értékű lehet az a győzelem, amelyet a Jaguar Land Rover aratott a minap egy pekingi bíróságon. Most először sikerült ugyanis egy nemzetközi autógyártónak Kínában is pert nyernie egy olyan helyi cég, jelesül a Jiangling Motors Corporation, ellen, amely szemérmetlen módon lemásolta az egyik autóját.
A történelem egyik furcsa iróniája, hogy amíg az évszázadok során számos találmány Kínából indult világhódító útjára (elég csak a papírra, az iránytűre, a selyemre vagy épp a puskaporra gondolni), addig az utóbbi évtizedekben a távol-keleti országot már inkább csak amolyan „másoló-központként” tartja számon a többség. És bár ez természetesen meglehetősen leegyszerűsítő megközelítés, az vitathatatlan, hogy a világ iparvállalatainak hatalmas bosszúságot (és bevételkiesést…) okoz, amikor termékük tökéletes mása töredékáron bukkan fel Kínában.
Nincs ez másként az autógyártásban sem, amelynek egyik „legszebb” példája a Jiangling cég Landwind X7-es utcai terepjárója, ami a megszólalásig hasonlít a Range Rover Evoque-ra. A brit autóóriás 2015-ben indított pert, miután megelégelte, hogy amíg ő átszámítva 15 millió forintért kínálja – Kínában nagyrészt hiába - modelljét, addig az emberek valósággal sorban állnak a harmadannyiért árult utánzatért.
A nyilvánvaló „nyúlást” most – csaknem négyéves procedúra után – a kínai bíróság is kimondta. „Nem nagy szám, hiszen ezt ránézésre is meg lehet állapítani” – mondhatnánk, csakhogy a külföldi cégek korábban sorra elbukták ezeket a pereket. Az ítészek ezúttal azonban öt dizájnelem esetében is bizonyíthatónak látták a közvetlen másolás vádját, és megállapították, hogy a két crossover közti hasonlóság alkalmas volt a vásárlók megtévesztésére.
A döntés értelmében a Landwind X7 gyártását és értékesítését azonnal fel kell függeszteni, emellett némi kártérítésre is jogosult a Jaguar Land Rover. Ez az első eset, hogy egy kínai bíróság a külföldi felperesnek ad igazat egy hasonló ügyben, ami várhatóan jó pár további eljárás megindulásához vezet majd – nemcsak az autóipar területén.