Egy színházi előadásban hallottam nemrég a világról alkotott összefoglalásképpen, hogy régen az autókat úgy tervezték, hogy vagy aranyosak legyenek, vagy elegáns-méltóságteljesek, így vagy cukiságfaktort gerjesztettek, vagy áhítatot. Ma meg mindegyiket úgy tervezik, hogy félelmet keltsen, agresszivitást sugározzon. Hormonzavaros ragadozók, hízott fenekű, hunyorgó gyilkosok suhannak villogva a belső sávokban.
Épp ezért üdítő változatosság a Mercedes GLE új, plug-in hibrid szériája, ami ránézésre nem fenyegető, nem akar megenni, ha megjelenik a tükörben – mert azért meg fog jelenni –, egyszerűen csak nagy. Nélkülözi a nagy SUV szegmens különösen luxusmárkákra jellemző agresszivitását, semleges „arccal” néz ránk, miközben persze ugyanúgy kb. 5 méter hosszú, 2 m széles és 1,8 m magas, nagyjából, mint a konkurensek. Ami mégis kiemeli a vetélytársak közül (BMW, Audi, Volvo Jaguar és Lexus, minden más vagy nem eléggé szériagyártmány, vagy másik liga), az a 90-100 km-es valós hatótáv tisztán elektromos üzemben, és a viszonylag szerény, de persze bőven elegendő belsőégésű motor.
Utóbbi kétliteres, és nem egészen 200 Le-t ad le 400 Nm mellett, a villanyos hajtás pedig további 136 lóért és 440 Nm-ért felel. Ez együtt a sajátosságok miatt összesen 320Le és 700 Nm. Aki nem a mai luxusautókon nőtt fel, jogosan jegyzi meg, hogy ilyen teljesítménye régen a kamionoknak sem volt, és persze, hogy igaza lesz. Ugyanakkor a konkurensek nem egyszer jóval nagyobb blokkokkal dolgoznak. Az egyetlen hátrány a külső méretek mellett kissé meglepő csomagtér, ami még 500 liter sincs, így ezt a Mercit már soha senki nem fogja „zöldségesnek” hívni, így ez talán nem is gond, ez a nagy elektromos hatótáv ára.
Van tehát egy nagy, minden elképesztő extrával felszerelt autónk, aminek magas a presztízse és az ára (25-35 millió között, ki mit kér bele), tágas, kényelmes, ha kell, összkerekes, nem kelt zsigeri ellenszenvet. Talán mellékes, de városban eljár némi (4-5 liter/100 km üzemanyagnak megfelelő költségű) árammal, amúgy meg 7,7-et fogyaszt, miközben 2,6 tonna.
Mondhatni, hogy ez az az autó, ami mindent tud, amire ép ésszel szükség lehet, és a luxus felár szinte elmossa az ártöbbletet a „sima” dízelhez képest, mert a drága autó árából arányában kevesebbet képvisel a hajtáslánc. A többségnek persze soha nem lesz ilyen, de ettől hívják luxusnak. A GLE PHEV annyira beleillik a mai autótrendekbe, amennyire az csak lehetséges, igazi állatorvosi ló. Nincs kétség, hogy bőven lesz közönsége, még ha nem is úgy, mint a Vitaráknak. A legjobb pedig az egészben, hogy talán új korszakot nyit a formatervezésben, és talán nem a fenyegető külső lesz a meghatározó design-követelmény. Ettől még a tulajdonosokkal nem árt az óvatosság.