„Vigyázz kátyú!” – kiáltotta a Mercedes

„Vigyázz kátyú!” – kiáltotta a Mercedes

Ha létezne egy lista azokról a dolgokról, amik a legtöbb szitkozódást váltják ki az autósokból, azon a kátyúk bizonyára meglehetősen előkelő helyen szerepelnének. Az úthálózatok karbantartói gyakran csak szélmalomharcot vívnak velük, ezért könnyen lehet, hogy a probléma megoldását, vagy legalább is „csillapítását”, az autógyártóktól érdemes várni. Az úthibákra figyelmeztető technológia terén nemrég a Mercedes mutatott be egy ígéretesnek tűnő újdonságot.

Először is érdemes leszögezni, hogy nem egy nulláról kifejlesztett innovációról van szó, hanem a Mercedes-Benz modellekhez már 2016 óta elérhető Car-to-X kommunikációs szoftver új funkciójáról. A Car-to-X a német vállalat közlése szerint mostanra nagyjából 3 millió autójukban van jelen, és a korszerű kamera- és szenzorrendszereinek köszönhetően figyelmezteti a sofőröket többek közt a síkos útszakaszokra, a lecsökkent látótávolságra, az erős oldalszélre vagy épp a balesetre, útépítési munkálatokra.

A mostani frissítéssel tehát bekerült a programba a kátyúkat – és a fekvőrendőröket – elővételező opció is. A működési elv világos: az alvázra szerelt érzékelő regisztrálja a kátyúkat, jellemzően akkor, ha előbb az első, majd kis késéssel a hátsó tengelyen észleli a jellegzetes „döccenést”. A problémás helyszín ekkor rendkívül pontos koordinátákkal bekerül egy felhőalapú rendszerbe, ahonnan automatikusan kiküldésre kerül az arra tartó Mercedeseknek.

Ez azt jelenti, hogy aki a Car-to-X-szel ellátott kocsik közül elsőként jár egy adott útszakaszon, az kénytelen a „felderítő” szerepét vállalni. A többieknek viszont már kb. 10 másodperccel az úthiba elérése előtt képben és hangban is a „Vigyázz, kátyú!” figyelmeztetést küldi az autó, így van idejük lelassítani vagy kikerülni a felni, a gumi és a futómű „ősi ellenségeit”.

Sokunknak valószínűleg lenne néhány jó tippje, hogy a „kátyúdetektor” hatékonyságát melyik, a lakóhelyéhez közel eső útszakaszon lehetne jól tesztelni, de a Mercedes inkább egy mesterséges helyszínre szavazott a módszer tökéletesítésénél. A finomhangolásokat a dél-németországi Immendingenben található technológiai központban végezték el, melynek 520 hektáros területén számtalan, különböző jelenségeket modellező pályát hoztak létre, ezek között pedig akad olyan is, amit gazdagon elláttak „mini kráterekkel” és fekvőrendőrökkel.

A Mercedes bejelentése szerint az újítás egyelőre az új generációs C- és S-osztályú modellekben, illetve a rövidesen debütáló EQS elektromos szedánban jelenik meg. És bár ezek árfekvésüknél fogva nem épp „tömegtermékek” összességében véve azért hamar felépíthetik legalább a gyakrabban használt útszakaszok „kátyúadatbázisát” – azokban az országokban is, ahol tényleg gyakran van szükség a „Vigyázz, kátyú!” felkiáltásra.