Heten maradtak versenyben az Év Autója (Car of the Year) címért, amelyet hagyományosan az egyik legrangosabb elismerésnek tartanak a négykerekűek világában. A szakmai zsűri által szűkített kör kiválóan leképezi a piac jövőjét – vagy legalább is azt, amit sokan a jövőtől várnak: az elitkörben ugyanis a jelenleg az utakon látható arányokhoz képest jelentősen felülreprezentáltak az elektromos és hibrid modellek.
Az 1964-ben alapított Év Autója díjat az európai piacon frissen bemutatott modellek közül mindig az nyeri, amelyet a mintegy hatvan szakújságíróból álló zsűri – ahol Magyarországot a Totalcar és az Autó Magazin 1-1 munkatársa képviseli – az adott évben a legjobbnak tart. Fontos hozzátenni, hogy bár a hét végső jelöltet tartalmazó lista már most megszületett, a győztest csak a jövő márciusi Genfi Autószalon előestéjén hirdetik ki.
Addig tehát meg kell elégedni az esélyesek névsorával. Íme tehát a lista, szigorúan ábécé-sorrendben: BMW 1, Ford Puma, Peugeot 208, Porsche Taycan, Renault Clio, Tesla Model 3 és Toyota Corolla. Ez azt jelenti, hogy a top7-ben két tisztán elektromos (Porsche Taycan és Tesla Model 3) modell mellett ott van két olyan is, amely ugyancsak választható teljesen villanyos hajtással (Peugeot 208 és Renault Clio). A hibrid szegmenst az új Toyota Corolla, az úgynevezett mild-hibrideket pedig a Ford Puma képviseli. A „kakukktojás” tehát ilyen téren a kizárólag belsőégésű motorokra támaszkodó BMW 1-es széria idei újdonsága (F40).
Ha abból indulunk ki, hogy a statisztikák alapján a világon tavaly eladott 94,6 millió új autóból 2,4 millió volt hibrid és 2 millió teljesen elektromos – azaz a két kategória együttes részesedése mintegy 5% -, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy a szakma egyelőre jobban díjazza az új technológiákat, mint a vásárlók.
Tegyük gyorsan hozzá, hogy az egyelőre alacsony eladási adatokért a benzines és dízeles autókhoz képesti jellemzően magasabb ár is felel. Ezt mutatja, hogy amikor egy közelmúltbeli globális felmérésben arról kérdezték az autósokat, ha szabadon választhatnának, milyen kocsit vennének, már csak 54% preferálta a dízeles-benzines változatokat, míg 30% a hibridet, 6% a villanyautókat tartotta a legjobbnak.
Az, hogy a nagy presztízsű, rendre hatalmas figyelemmel övezett Év Autója választáson csaknem minden végső jelölt alkalmaz valamilyen mértékben alternatív hajtást, bizonyára ismét abba az irányba tereli a folyamatokat, hogy nőjön a hibrid és elektromos modellek iránti igény.
A díjat egyébként legutóbb egy tisztán elektromos crossover, a Jaguar I-Pace zsebelte be.