Egy ideje világos, hogy az autóiparban előbb-utóbb mindenkit elér az „elektromos hullám”, és ez a személygépkocsik világa mellett a közúti szállítmányozásra is igaz. A folyamat legújabb zászlóshajója a napokban leleplezett, vadonatúj E-Ducato, a Fiat népszerű könnyű haszongépjárművének villanyváltozata. A fejlesztés során az olaszok célja egyértelmű volt: megalkotni a meghajtás terén a jelen elvárásainak megfelelő autót, de úgy, hogy közben a Ducato vevői számára kulcsfontosságú erények se sérüljenek. Lássuk, hogyan sikerült!
Éppen 40 esztendővel ezelőtt debütált az utakon a Fiat Ducato, amely tavaly – története során először – a legtöbb példányban eladott haszongépjármű lett Európában. Ehhez 150 ezer darabra és éves szinten 7,6%-os növekedésre volt szükség, ami egy összességében erősen lefelé tendáló piacon nem kis teljesítmény. És bár a jelek szerint még a belsőégésű motorral ellátott verziókban is van potenciál, a Fiat a jelek szerint szeretné vezető pozícióját átmenteni az elektromos érára is.
Ez utóbbi pedig a közúti szállítmányozás terén is közelebb lehet, mint elsőre gondolnánk. A Fiat nemrég felmérést végzett 500 teherautósofőr körében, az eredmények alapján pedig több mint harmaduk fontolgatja, hogy elektromos teherautóra váltson. Ez persze csak akkor lehetséges, ha akad olyan alternatíva, amely a munkavégzésük szempontjából legfontosabb tényezőkben nem jelent visszalépést a mostani, döntően dízeles modellekhez képest. Annak érdekében, hogy az E-Ducato ilyen legyen, a Fiat öt éven és 50 millió kilométeren át folytatott közös teszteket a DHL szállítmányozási céggel.
Az eredmény kétféle akkumulátorcsomag lett, melyek közül a kisebb (47 kWh) városi körülmények közt 235, a nagyobb (79 kWh) pedig 370 kilométer megtételére elegendő. Az internetes csomagrendelések aranykorában, gyors, viszonylag rövidebb távolságokra történő szállítás esetén ez nem is hangzik rosszul, ráadásul még hozzátehetjük, hogy az E-Ducato képes fél óra alatt 100 km-re elegendő energiát felvenni, a teljes feltöltése pedig mintegy 2,5 órát vesz igénybe.
A teljesítmény terén a villanyverziónak nincs szégyenkeznivalója dízeles társával szemben: az elektromos erőforrások 122 lóerőt és 280 Nm-es csúcsnyomatékot tudnak. A gyártó szerint most bemutatott modelljüknek az 50 km/h-s tempó 5 másodperc alatt megvan, a végsebessége pedig 100 km/h. A végére hagytuk a talán legrelevánsabb adatot, azaz a kapacitást: az E-Ducato raktere kiviteltől függően 10 és 17 m3 között van, a teherbírása pedig megközelíti a 2 tonnát.